-
Ana e as carrancas de uma vida: trabalho, migração e arte no sertão do Brasil (1923-2023)||Ana and the “carrancas” of a life: work, migration and art in the the Brazilian hinterland (1923-2023)
- Voltar
Metadados
Descrição
The year 2023 is dedicated to the anniversaries and celebrations of the centenary of the birth of Ana das Carrancas. She was a black ceramist from Pernambuco, born in 1923, the same year in which the Law for the Regulation of the Leasing of Domestic Services was enacted in Brazil, in addition to the creation of the National Labor Council. In that same year, several proposals appeared in the State and Municipal Legislative Chambers of Brazil to regulate the labor relations of people who rented their domestic services, having as common characteristics the need to register and the use of a professional identification with criminal repercussions. Supported by Sueli Carneiro's propositions on the racist and misogynistic Brazilian occupational structure, combined with the theoretical assumptions of François Dosse in The biographical challenge (2009), having as sources the labor legislation of the first decades of the twentieth century and the news from newspapers of the last decades of the same century; This article discusses, based on facts and processes concerning the life of Ana das Carrancas, historical parallels that highlight the struggle for work and the social dignity of black women in Brazil during the 20th century.||O ano 2023 é dedicado às efemérides e comemorações do centenário de nascimento de Ana das Carrancas. A mesma foi uma ceramista negra pernambucana, nascida em 1923, no mesmo ano em que foi promulgada no Brasil a Lei de Regulamentação de Locação dos Serviços Domésticos, além da criação do Conselho Nacional do Trabalho. Em consequência, surgiram nas Câmaras Legislativas Estaduais e Municipais do Brasil diversas propostas de regulação das relações do trabalho das pessoas que alugavam seus serviços domésticos, tendo como características comuns a necessidade de matrícula e o uso de uma identificação profissional com repercussões criminais. Amparados nas proposituras de Sueli Carneiro sobre a estrutura ocupacional brasileira racista e misógina, aliado aos pressupostos teóricos de François Dosse em O desafio biográfico (2009), tendo como fontes as legislações trabalhistas das primeiras décadas do século XX e as notícias de jornais das últimas décadas do mesmo século. O presente artigo discute, a partir de fatos e processos concernentes à vida de Ana das Carrancas, paralelismos históricos que evidenciam a luta pelo trabalho, as migrações internas vividas por sua família e a dignidade social de mulheres negras no Brasil durante o século XX.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Alves Dias, Thiago
Data
16 de maio de 2024
Formato
Identificador
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78572 | 10.12957/revmar.2024.78572
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Revista Maracanan | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Maracanan; n. 35 (2024): Tema Livre; 34-56 | 2359-0092 | 1807-989X
Assuntos
Ana das Carrancas | Sertão de Pernambuco | Arte Figurativa em Barro | Ana das Carrancas | Pernambuco Hinterland | Figurative Art in Clay
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos pares