Descrição
The aim of this paper is to present the results about our researches on linguistic variation in Spanish regarding the 3th person anaphoric accusative object (Simões, 2015, 2022), to present the results of González (1994) e Simões (2010) on adquisition/learning process in this grammatical constructions from Brazilian speakers and to present reflections on learning. Considering generative (Chomsky, 1981, 1986) and sociolinguistic (Labov, 2008; Weinreich, Labov; Herzog, 2009) theoretical approach, it was investigate the anaphoric accusative object in oral interviews from Spanish varieties of Madrid and Montevideo. It was observed that null objects are less restricted in Spanish varieties of Madrid and Montevideo. A better description of these constructions in Spanish varieties, as well as the results on Spanish Foreign language acquisition/learning for Brazilian speakers, allow to think strategies to promote a reflection about this grammar area teaching. ||O objetivo deste trabalho é apresentar os resultados de nossas pesquisas sobre a variação linguística na língua espanhola no âmbito do objeto acusativo anafórico (Simões, 2015, 2022), apresentar os resultados de González (1994) e Simões (2010) sobre o processo de aquisição/aprendizagem dessa área da gramática por falantes brasileiros e tecer reflexões sobre o seu ensino. Tendo em vista as perspectivas teóricas gerativa (Chomsky, 1981, 1986) e sociolinguística (Labov, 2008; Weinreich, labov e herzog, 2009), realizamos um estudo das variedades de espanhol de Madri e Montevidéu sobre a expressão do objeto acusativo anafórico a partir da análise de entrevistas orais. Constatamos a possibilidade de objetos nulos menos restringidos nas variedades de espanhol de Madri e Montevidéu e comparamos as tendências encontradas com o português brasileiro. A melhor descrição dessas construções em variedades da língua espanhola, bem como os resultados sobre o processo de aquisição/aprendizagem do espanhol por falantes brasileiros, nos permitem pensar estratégias para promover uma reflexão sobre o ensino dessa área da gramática.