-
Plurissignificant provocateur: the strategies of ana cristina cesar’s pretending ethos and the reader’s interventions||Plurissignificativo provocador: as estratégias do ethos fingidor de Ana Cristina Cesar e as intervenções do leitor
- Voltar
Metadados
Descrição
Ana Cristina Cesar’s literary work is a bold, complex and well-calculated artistic experience. Her texts, marked by the fragmented, dry and often elliptical structure, whose language combines the discursive repertoire of missive, diary and confession, require, more than emotion, a critical intervention of the reader. One of the factors that justify that action seems to be the unveiling of the various self-poetics created by Ana Cristina Cesar, situated in a prosaic poetry marked by the dilemmas of the Brazilian military dictatorship years. To begin our considerations about the creative strategies of Ana Cristina Cesar, having as analysis some poems present in the Ana’s pink portfolio found after her death and in the four books that forms the volume A teus pés (1982), we make use of the reflections of Roland Barthes and Michel Foucault, the first understanding the act of writing as something intransitive, without the requirement of an appropriate motive and technique for a particular type of text, the writer being anyone who writes – and no longer the one who writes something; the second critical, in his turn, qualifies the author as a function in the text. Thus, also led by the theory of Wolfgang Iser about the acts of pretending and the role of the reader as a enjoyer, as well as by the researches of Italo Moriconi, Tânia Cardoso de Cardoso and Silviano Santiago about the literature of Ana Cristina Cesar, we seek to verify how the poet elaborates her “pretender” ethos, which conceals to question the alleged sophistication of poetic language in favor of the constitution of a non-poetry poetry, in order to understand, above all, why – and in what way – her aesthetic intention causes effects on the reader to the point of stimulating him to decode ambiguities and supplement the gaps in the structure of the texts.||A obra literária de Ana Cristina Cesar se constitui como uma experiência artística ousada, complexa e bem calculada. Seus textos, marcados pela estrutura fragmentada, estanque e muitas vezes elíptica, cuja linguagem combina o repertório discursivo da missiva, do diário e da confissão, exigem, mais do que emoção, uma intervenção do leitor. Um dos fatores que justificam semelhante atuação parece ser o desvelar-velando-se dos vários eus poéticos criados por Ana Cristina Cesar, situados numa poesia prosaica atravessada pelos dilemas dos anos de chumbo. Para iniciarmos nossas considerações a propósito das estratégias criativas de Ana Cristina Cesar, tendo como recorte de análise alguns poemas presentes na pasta rosa encontrada após sua morte e nos quatro livros que constituem o volume A teus pés (1982), lançamos mão das reflexões de Roland Barthes e Michel Foucault, o primeiro entendendo o ato de escrever como algo intransitivo, sem a exigência de um motivo e uma técnica apropriados para um determinado tipo de texto, sendo o escritor qualquer um que escreve – e não mais aquele que escreve alguma coisa; o segundo, qualificando o autor como uma função no texto. Assim, conduzidos também pela teoria de Wolfgang Iser sobre os atos de fingir e o papel do leitor enquanto fruidor, tanto quanto pelas pesquisas de Italo Moriconi, Tânia Cardoso de Cardoso e Silviano Santiago acerca da literatura de Ana Cristina Cesar, procuramos verificar o modo como a poeta elabora seu ethos “fingidor”, que dissimula questionar a pretensa sofisticação da linguagem poética em prol da constituição de uma poesia não-poesia, visando entender, sobretudo, por que – e de que maneira – sua intenção estética provoca efeitos no leitor a ponto de estimulá-lo a decodificar as ambiguidades e suplementar as lacunas da estrutura dos textos.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Fonte, Rodrigo
Data
1 de agosto de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/93974 | 10.5007/2175-7917.2024.e93974
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Rodrigo Fonte | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 29 (2024); 01-20 | Anuário de Literatura; v. 29 (2024); 01-20 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Poetic | Reader | Acts of pretending | Ana Cristina Cesar | Poética | Atos de fingir | Leitor | Ana Cristina Cesar
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos pares