-
Early childhood education and teacher training: obstacles and paths for implementing law 10.639/03||Educação Infantil e formação de professoras/es: entraves e caminhos para implementação da lei nº 10.639/03
- Voltar
Metadados
Descrição
This text aims to present dialogues and reflections on the training of early childhood education teachers, in order to understand its importance for the implementation of Law 10.639/03 in pedagogical practices, considering the decolonial and Afro-centered perspectives. An outline of a master's degree research will be presented, in which we carried out an online focus group (divided into three meetings/workshops) with early childhood education teachers from Recife's municipal network. The results point to the urgency of investing in the initial and continuing training of education professionals and in reformulating the curricula of Pedagogy and Degree courses, in line with education for ethnic-racial relations and the aforementioned legal framework. The importance of thinking about didactic strategies and pedagogical practices for early childhood education that seek to promote the positive subjectivity of black children is highlighted, providing children with the appreciation of ancestry, qualified listening and practices of affection.||O presente texto tem como objetivo discutir apontamentos sobre a formação de professoras/es da educação infantil a fim de compreender sua importância para efetivação da Lei 10.639/03 e suas implicações para as práticas pedagógicas, considerando as perspectivas decolonial e afrocentrada. Será apresentado o recorte de uma pesquisa de mestrado, em que realizamos um grupo focal online (dividido em três encontros/oficinas) com professoras da educação infantil da rede municipal do Recife. Os resultados apontam a urgência em investimento na formação inicial e continuada dos profissionais da educação e na reformulação de currículos dos cursos de Pedagogia e Licenciaturas, em consonância com a educação para as relações étnico-raciais e o referido marco legal. Destaca-se a importância de pensar estratégias didáticas e práticas pedagógicas para a educação infantil que busquem promover a positivação da subjetividade das crianças negras, proporcionando às infâncias a valorização da ancestralidade, a escuta qualificada e práticas de afeto.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Silva, Keise Barbosa da | Christine , Emmanuelle
Data
8 de agosto de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/94429 | 10.5007/1980-4512.2024.e94429
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Keise Barbosa, Emmanuelle Christine
Fonte
Zero-a-Seis; v. 26 n. 49 (2024): Demanda Contínua - Zero-a-Seis (Jan./Jun.2024); 111-137 | 1980-4512
Assuntos
Educação Infantil | Formação de Professoras/es | Lei nº 10.639/03 | Educação para as Relações Étnico-raciais | Early childhood education | Teacher Training | Law nº 10.639/03 | Education for Ethnic-Racial Relations
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion