Descrição
This text is relative to a review of the book Opening the doors of child school: living and learning on external spaces, written by Maria da Graça Souza Horn and Maria Carmem Silveira, college teachers from Child Education area. The book, published on 2022 is the outcome of an author’s long-term partnership, both known as committed with teacher’s education and by understanding their work as a way to liven up life. The theme of child’s relation with natural Spaces is presented considering national and international child education history contribution and also contemporary developments to relieve teachers to open the doors of child education. Regardless the importance of the issue, pedagogical practices involving learning on external spaces or related to nature still are, many times, nonexistent on child education curriculum, reason why the book analyzed is so necessary to teacher’s education.||Este texto refere-se a uma resenha do livro Abrindo as portas da escola infantil: viver e aprender nos espaços externos, de autoria de Maria da Graça Souza Horn e Maria Carmem Silveira, professoras universitárias da área da Educação Infantil. O livro publicado em 2022 é resultado de uma parceria, de muitos anos das autoras, que, de maneira comprometida com a formação docente, encaram seu trabalho como forma de animar a vida. A temática da relação da criança com os espaços naturais é apresentada considerando a contribuição da história da Educação Infantil nacional e internacional e das contribuições atuais para auxiliar professoras e professores a abrirem as portas da Educação Infantil. Apesar da relevância da temática, as práticas pedagógicas envolvendo as aprendizagens em espaços externos ou relacionadas à natureza ainda são, muitas vezes, inexistentes dos currículos da Educação Infantil, por isso o livro se torna tão necessário à formação docente.