Descrição
This article presents an excerpt from a Master's research project in Education, carried out with a group of 15 children - 10 boys and 5 girls, aged between four and five, in which masculinities were investigated as social practices from the perspective of boys in Early Childhood Education and brings together reports and records of episodes in which the boys transgress gender boundaries and live a masculinity that differs from the hegemonically known and socially imposed standards, making choices that, for many, can be considered deviant. Using theoretical references from the Sociology of Childhood and a qualitative methodology that used participant observation, the study shows that there are social practices that stabilize and destabilize relations and that boys are trapped in the stereotypes and casts that the binary view carries. Some of them, however, take deviant positions and live a healthier masculinity.||Esse artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de mestrado em Educação, realizada com um grupo de 15 crianças – 10 meninos e 5 meninas, com idade entre quatro e cinco anos, na qual se investigou as masculinidades como práticas sociais na perspectiva dos meninos da Educação Infantil e traz relatos e registros de episódios em que os meninos transgridem as fronteiras de gênero e vivem uma masculinidade diferenciada dos padrões hegemonicamente conhecidos e socialmente impostos fazendo escolhas que, para muitos, podem ser consideradas desviantes. Utilizando referenciais teóricos da Sociologia da Infância e uma metodologia qualitativa que utilizou a observação participante, o estudo mostra que há práticas sociais estabilizando e desestabilizando as relações e que meninos estão presos nos estereótipos e engessamentos que a visão binária carrega. Alguns deles, todavia, assumem posturas desviantes e vivem uma masculinidade mais saudável.