Descrição
The article discusses, through (auto)biography, the mutilations of the social self in a total conventual institution, analyzing its influence on the formation of my personal and professional identity as an educator. To this end, we have the following question as our guiding principle: how can we give new meaning to and enhance the reminiscences experienced in an incessant process of reflection/action in our personal and professional actions? The results lead us to understand the articulations between the present, past and future prospecting temporalities in the dynamic process of resignifying the subjects' becoming and incompleteness in the light of (auto)biography.
||O artigo discute, por meio da (auto)biografia, as mutilações do eu social em uma instituição total conventual, analisando sua influência na formação de minha identidade pessoal e profissional como educadora. Para tal, temos como fio condutor a seguinte questão: como ressignificar e potencializar a reminiscências experienciadas num incessante processo de reflexão/ação em nosso agir pessoal e profissional? Os resultados nos conduzem à compreensão das articulações entre as temporalidades do presente, passado e prospecção futura no processo dinâmico de ressignificação do devir e inacabamento dos sujeitos à luz da (auto)biografia.