Descrição
The article analyzes the relationship between STEAM education and teacher training in Brazil, focusing on the challenges and opportunities for implementing this approach in schools. The main objective is to discuss the adequacy of initial teacher training to meet the demands of STEAM education, considering the need for more practical and interdisciplinary training. The methodology is a mixed approach, combining a literature review and documentary analysis with a survey of data in thesis and dissertation databases. The results indicate that initial teacher training in Brazil is still marked by an imbalance between theory and practice. It is known that there are initiatives and research that demonstrate the feasibility of implementing STEAM education in Brazilian schools, resulting in more meaningful and engaging learning. The studies analyzed show positive results in terms of the development of students' skills and knowledge.
||O artigo analisa a relação entre a educação STEAM e a formação de professores no Brasil, com foco nos desafios e oportunidades para a implementação dessa abordagem nas escolas. O objetivo principal é discutir a adequação da formação inicial de professores para atender às demandas da educação STEAM, considerando a necessidade de uma formação mais prática e interdisciplinar. A metodologia é uma abordagem mista, combinando revisão de literatura e análise documental com um levantamento de dados em bancos de teses e dissertações. Os resultados indicam que a formação inicial de professores no Brasil ainda é marcada por um desequilíbrio entre teoria e prática. Sabe-se que existem iniciativas e pesquisas que demonstram a viabilidade da implementação da educação STEAM nas escolas brasileiras resultando aprendizagens mais significativas e engajadoras. Os estudos analisados mostram resultados positivos em relação ao desenvolvimento de habilidades e conhecimentos dos estudantes.