Descrição
For this article, which takes as its theoretical basis the field of Disability Studies in Education, we aimed to investigate the conceptions attributed to disability among educators working in basic education. The data was collected during a virtual training course in which more than 300 basic education professionals took part, using a socio-demographic questionnaire and another with open-ended questions before the training course, with thematic content analysis. The results provide theoretical and methodological contributions to the field of work from an intersectional inclusive perspective, in which basic education professionals can adopt ethical and intentional stances on care in their pedagogical practices to combat ableism.||Para este artigo, que tem como aporte teórico o campo dos Estudos da Deficiência na Educação, objetivamos investigar as concepções atribuídas à deficiência entre educadores atuantes na educação básica. A obtenção dos dados ocorreu em uma formação virtual na qual participaram mais de 300 profissionais da educação básica, por meio de um questionário sociodemográfico e outro com questões abertas pré-formação e a análise foi temática de conteúdo. Os resultados trazem contribuições teo?rico-metodolo?gicas para o campo de atuação em uma perspectiva inclusiva interseccional, na qual os profissionais da educação básica possam adotar atitudes éticas e intencionais do cuidado em suas práticas pedagógicas no combate ao capacitismo.