Descrição
The paper discusses the format within debates on the production, distribution, and circulation of television products on streaming services. We consider the current moment, characterized by globalization-localization processes of content, to discuss the transnationalization of serialized formats. We analyze the format as a concept, cultural technology, and commercial strategy based on Netflix's original productions available in the Brazilian catalog until 2023. We conclude that formats are important components of internationalization, but we question whether the wide availability of content from different origins necessarily results in greater diversity of social, aesthetic, and geopolitical approaches, since transcultural understanding requires a certain level of standardization.||El artículo discute el formato en los debates sobre la producción, distribución y circulación de productos televisivos en servicios de streaming. Consideramos el momento actual, marcado por procesos de globalización-localización de contenidos, para debatir la transnacionalización de formatos seriados. Analizamos el formato como concepto, tecnología cultural y estrategia comercial a partir de las producciones originales de Netflix disponibles en el catálogo brasileño hasta 2023. Concluimos que los formatos son importantes componentes de internacionalización, pero cuestionamos si la amplia oferta de contenido de diferentes orígenes resulta necesariamente en una mayor diversidad de enfoques sociales, estéticos y geopolíticos, ya que la comprensión transcultural requiere cierta estandarización.||O artigo discute o formato nos debates sobre produção, distribuição e circulação de produtos televisivos em serviços de streaming. Consideramos o momento atual, marcado por processos de globalização-localização de conteúdos, para debater a transnacionalização de formatos seriados. Analisamos o formato como conceito, tecnologia cultural e estratégia comercial a partir das produções originais Netflix disponíveis no catálogo brasileiro até 2023. Concluímos que os formatos são importantes componentes de internacionalização, mas questionamos se a ampla oferta de conteúdo de diferentes origens resulta necessariamente em maior diversidade de abordagens sociais, estéticas e geopolíticas, já que compreensão transcultural exige certa padronização.