Descrição
This qualitative intervention research intended to verify if musical group experiences, lived within Music Therapy, contributed to the emancipatory process of the participants. There were held eleven Music Therapy meetings, with eight people in involuntary immigration or refugee situations, all being from Venezuela although it wasn’t an inclusion criteria. We were inspired by the Rancière’s Method of Equality, and we have made a thematic analysis of the information built during the process. We argue that Music Therapy can contribute to the emancipatory process of the people in involuntary immigration or refugee situations if it resists a stultifying logic.||
Esta pesquisa-intervenção, de cunho qualitativo, pretendeu verificar se experiências musicais coletivas vivenciadas na Musicoterapia contribuíram para processos emancipatórios das pessoas participantes. Realizamos onze encontros de Musicoterapia, com participação de oito pessoas em situação de imigração involuntária ou refúgio, todas com nacionalidade venezuelana, embora esse não tenha sido um critério de inclusão. Inspiramo-nos no Método da Igualdade, proposto por Rancière, e empreendemos uma análise temática das informações construídas ao longo do processo. Defendemos que a Musicoterapia pode contribuir para processos emancipatórios de pessoas em situação de imigração involuntária ou refúgio, quando resiste a uma lógica embrutecedora.