Descrição
This article aims to discuss how understanding cognitive and sociocognitive processes can contribute to optimizing the learning environment in the context of music bands. In this proposal, a brief description of the music band scene in Brazil is presented; the basic concepts of neuropsychology and its mechanisms of attention, memory and executive functions; and the guiding aspects of Social Cognitive Theory, according to Albert Bandura. The study of this topic is unprecedented in the research that has been published in recent years on music bands in Brazil (Kandler; Figueiredo, 2010; Silva, et al., 2023). The methodology consisted of theoretical-bibliographical research. As a result, a discussion session was held that addressed the central points of this research. Finally, it was found that Neuropsychology and Social Cognitive Theory can favor the learning environment of musical bands, providing a better understanding of the processes involved in the acquisition and retention of new knowledge.||O presente artigo visa discutir como a compreensão dos processos cognitivos e sociocognitivos podem contribuir para otimizar o ambiente de aprendizado no contexto das bandas de música. Nesta proposta, é apresentada uma breve descrição do cenário das bandas de música no Brasil; os conceitos básicos da neuropsicologia e seus mecanismos de atenção, memória e funções executivas; e os aspectos norteadores da Teoria Social Cognitiva, segundo Albert Bandura. O estudo desse tema possui um caráter inédito no cenário das pesquisas que foram publicadas nos últimos anos sobre bandas de música no Brasil (Kandler; Figueiredo, 2010; Silva, et al., 2023). A metodologia consistiu na pesquisa teórico-bibliográfica. Como resultado, elaborou-se uma sessão de discussão que abordou os pontos centrais desta pesquisa. Por fim, constatou-se que a Neuropsicologia e a Teoria Social Cognitiva podem favorecer o ambiente de aprendizado das bandas musicais, proporcionando uma melhor compreensão dos processos envolvidos na aquisição e retenção de novos conhecimentos.