Descrição
The Learning Communities project pursues social transformation of context through education. Research has shown its success improving educational output and school coexistence. However, there is barely any scientific research that provides evidence of the development of the subject of Music according to the focus of this project. This article presents two case studies, one in Primary Education and the other in Compulsory Secondary Education, which show what kind of learning dynamics are carried out in the music classroom. The development of this subject through Learning Communities presents a model according to a critical music education approach, in which curricular content of music is combined with skills for the promotion of the citizen sphere in order to train critical citizens committed to context. It is essential in this task that the music teacher plays the role of a critical educator who guides the learning towards a greater connection with the community.||O projeto Comunidades de Aprendizagem busca a transformação social do contexto por meio da educação. As pesquisas têm demonstrado seu sucesso, melhorando a produção educacional e a convivência escolar. No entanto, quase não há pesquisas científicas que comprovem o desenvolvimento da disciplina de Música de acordo com o foco desse projeto. Este artigo apresenta dois estudos de caso, um na Educação Básica e outro na Educação Secundária Obrigatória, que mostram que tipo de dinâmica de aprendizagem é realizada na sala de aula de música. O desenvolvimento dessa disciplina por meio de Comunidades de Aprendizagem apresenta um modelo de acordo com uma abordagem de educação musical crítica, na qual o conteúdo curricular de música é combinado com habilidades para a promoção da esfera cidadã, a fim de formar cidadãos críticos comprometidos com o contexto. Nessa tarefa, é essencial que o professor de música desempenhe o papel de um educador crítico que orienta o aprendizado para uma maior conexão com a comunidade.