Descrição
The objective of this paper is to understand the nature of the scientific production on assessment in physical education degree, especially in the Northern Region of Brazil. We used the Systematic Review method, covering the period 2001-2021. The studies were mapped within the following indexing services: SciELO, EBSCO, LILACSs, DOAJ, PubMed, Latindex and CAPES Journal Portal. The research shows a growing number of results in relation to academic production on assessment in higher education, but which is concentrated in one national region, although there are indications of an increase in production on the subject in the Northern Region. With this, we conclude that the debate about assessment in physical education degree has been expanding due to a group that has discussed the subject in recent years.||El objetivo de esta investigación es comprender la naturaleza de la producción científica sobre evaluación en la formación inicial en educación física, especialmente en la región norte. El método utilizado fue la Revisión Sistemática en el período 2001-2021, los estudios fueron mapeados dentro de los siguientes índices Scielo, Hbisco, Lilacs, Doaj, Pubmed, Latindex y el Portal Capes. La investigación muestra un número recente de resultados en relación a las producciones sobre evaluación en la formación inicial, pero que se concentra en una región nacional, aunque hay indicios de un aumento de la producción sobre el tema en la región Norte. Con esto, concluimos que el debate sobre la evaluación en la formación inicial en educación física se ha ido ampliando debido a un grupo que ha discutido el objeto en los últimos años.
||O objetivo desta pesquisa é compreender a natureza da produção científica sobre a avaliação na formação inicial em educação física, particularmente na Região Norte. O método utilizado foi a revisão sistemática, no período de 2001-2021, os estudos foram mapeados dentro dos seguintes indexadores: Scielo, Hbisco, Lilacs, Doaj, Pubmed, Latindex e o Portal de Periódicos da Capes. A pesquisa evidencia uma crescente de resultados em relação às produções sobre a avaliação na formação inicial, mas que se encontra concentrada em uma região nacional, embora haja indícios de aumento na produção sobre o tema na Região Norte. Com isso, conclui-se que o debate acerca da avaliação na formação inicial em educação física vem se expandindo em função de um grupo que tem discutido o objeto nos últimos anos.