Descrição
We present a brief study about situations of inequality, through which people with disabilities pass in the Brazilian educational context. The objective is to reflect on experiences lived by students with some type of disability during the period of the COVID-19 pandemic. For this, we sought theoretical support in Arroyo (2009), Barreto and Reis (2011), Pinto and Cândido (2020), Pletsch (2020), Guia COVID-19 (2020), among others. We analyzed a corpus of research data composed from structured interviews carried out, in the municipality of Damolândia, in the State of Goiás, with mothers who accompanied, in their respective homes, their children with and without disabilities during remote classes, which allowed the comparison of treatment given to different students in remote teaching. The results of this study reveal that, in the researched context, although the principles of inclusion have led to the creation of several laws and decrees, much reflection is still needed.||Presentamos un breve estudio sobre las situaciones de desigualdad por las que pasan las personas con discapacidad en el contexto educativo brasileño. El objetivo es reflexionar sobre las experiencias vividas por estudiantes con algún tipo de discapacidad durante el período de la pandemia del COVID-19. Para eso, buscamos apoyo teórico en Arroyo (2009), Barreto y Reis (2011), Pinto y Cândido (2020), Pletsch (2020), otros. Analizamos datos de investigación compuesto por entrevistas estructuradas realizadas, en el municipio de Damolândia, en el Estado de Goiás, con madres que acompañaban a sus hijos con y sin discapacidad durante las clases a distancia, lo que permitió la comparación del trato dado a los diferentes alumnos en la docencia a distancia. Los resultados de este estudio revelan que, en el contexto investigado, aunque los principios de inclusión hayan llevado a la creación de varias leyes y decretos, todavía se necesita mucha reflexión.||Apresentamos um breve estudo acerca de situações de desigualdade, por meio das quais, as pessoas com deficiência passam no contexto educacional brasileiro. O objetivo é refletir sobre experiências vividas por estudantes com algum tipo de deficiência durante o período da pandemia da COVID-19. Para isso, buscamos apoio teórico em Arroyo (2009), Barreto e Reis (2011), Pinto e Cândido (2020), Pletsch (2020), Guia COVID-19 (2020), entre outros. Analisamos um corpus de dados de pesquisa composto a partir de entrevistas estruturadas realizadas, no município de Damolândia, no Estado de Goiás, com mães que acompanharam, em suas respectivas casas, seus filhos com e sem deficiência durante as aulas remotas, o que permitiu a comparação de tratamento dado aos diferentes discentes no ensino remoto. Os resultados deste estudo revelam que, no contexto pesquisado, apesar de os princípios de inclusão terem levado à criação de diversas leis e decretos, ainda é necessário muita reflexão.