Descrição
“The Dream of a Ridiculous Man,” by Dostoevsky, published in 1877, is a widely known text both in Brazil and abroad. In the Brazilian double pandemic, sanitary and political, the text also received several versions in different media. In this article, the objective is the audiovisual reading, which integrated the digital project Abismos de Dostoiévski (Ciclo de encontros) [Dostoevsky’s Abysses (Series of Encounters)], held in 2021. In it, it is possible to recognize the philosophical-literary depth of the Russian writer, motivating a dialogue with Brazilian contemporaneity by means of artistic creativity that, on using the internet, finds a way to circumvent the anguishing impossibility of face-to-face encounters, in art and in life.
||O sonho de um homem ridículo”, de Dostoiévski, publicado em 1877, é um texto que conhece inúmeras adaptações no Brasil e no exterior. Na dupla pandemia brasileira, sanitária e política, o texto também recebeu várias versões em diferentes mídias. Neste artigo, o objetivo é analisar a leitura audiovisual, que integrou o projeto digital Abismos de Dostoiévski (Ciclo de encontros), realizado em abril de 2021. Nele é possível reconhecer a profundidade filosófico-literária do escritor russo, motivando um diálogo com a contemporaneidade brasileira, por meio da criatividade artística que, recorrendo à internet, encontra uma forma de driblar a angustiante impossibilidade dos encontros presenciais, na arte e na vida.