-
A educação para as relações étnico-raciais e os estudos sobre racismo no Brasil||Education for the ethno-racial relations and the studies about racism in Brazil||Education for the ethno-racial relations and the studies about racism in Brazil
- Voltar
Metadados
Descrição
Este artigo tem como objetivo fazer a revisão bibliográfica de alguns dos estudos clássicos sobre as relações raciais no Brasil. A revisão engloba o período do início dos anos 30 do século XX até os trabalhos mais recentes, que têm em comum o fato de caracterizarem a discriminação racial como fator importante para a manutenção das desigualdades raciais, reunindo argumentos que fundamentam as reflexões quanto à necessidade da adoção de políticas de ação afirmativa no Brasil, bem como os argumentos que consideram que a pobreza e a desigualdade são os fatores principais que contribuem para a marginalização do negro. Passar a limpo tais teorias e conceitos constitui contribuição significativa para dar efetividade às Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana.||The article aims to make a literature review of some of the major studies on race relations in Brazil. The review comprises early 30’s (20th century) through current one and have in common the fact they regard racial discrimination as an important aspect for the maintenance of racial inequalities, gathering arguments which support the reflections as to the need of the adoption of the affirmative action policies in Brazil, as well as the ones who regards that the poverty and the inequality are the main aspects that contribute to the black people exclusion. Review such theories and concepts makes up a significant contribution to the effectiveness of the National curriculum guidelines for the racial and ethnic relations education. ||The article aims to make a literature review of some of the major studies on race relations in Brazil. The review comprises early 30’s (20th century) through current one and have in common the fact they regard racial discrimination as an important aspect for the maintenance of racial inequalities, gathering arguments which support the reflections as to the need of the adoption of the affirmative action policies in Brazil, as well as the ones who regards that the poverty and the inequality are the main aspects that contribute to the black people exclusion. Review such theories and concepts makes up a significant contribution to the effectiveness of the National curriculum guidelines for the racial and ethnic relations education.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Silva, Roberto da | Tobias, Juliano da Silva
Data
31 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/125167 | 10.11606/issn.2316-901X.v0i65p177-199
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
Fonte
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; Núm. 65 (2016); 177-199 | Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 65 (2016); 177-199 | Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; No 65 (2016); 177-199 | Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; No. 65 (2016); 177-199 | 2316-901X | 0020-3874
Assuntos
Racismo | relações étnico- raciais | educação. | Racism | ethno-racial relations | education.Urban production | data | method | sources. | Racism | ethno-racial relations | education.Urban production | data | method | sources.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion