-
A place in the sun: neoliberal rationality and the constitution of discourses about work in teaching collections on life projects in new high school||UM LUGAR AO SOL: A RACIONALIDADE NEOLIBERAL E A CONSTITUIÇÃO DE DISCURSOS SOBRE O TRABALHO EM COLEÇÕES DIDÁTICAS DE PROJETO DE VIDA DO NOVO ENSINO MÉDIO
- Voltar
Metadados
Descrição
The current research focuses on didactic collections of Life Project, with the aim of investigating how discourses about work, present in these educational materials, intersect with neoliberal rationality, which permeates the entire process of curriculum reconfiguration that Brazilian high school has undergone in recent years, particularly concerning the Novo Ensino Médio (NEM - a new reformulation of high school in Brazil) and the Base Nacional Comum Curricular (BNCC - set of guidelines for the Brazilian educational curriculum). To accomplish our objectives, the discursive studies of Michel Foucault were used, especially in relation to discourse, statement, and his reflections on neoliberalism. The corpus consists of statements extracted from three Projeto de Vida didactic collections, which were approved in the Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD - Brazilian Textbook Program), 2021 edition. Based on the analysis conducted, it was possible to observe that the connection between work and neoliberalism occurs through discursive regularities linked to the instabilities of the world of work and the need to generate flexible, autonomous, and proactive youth behaviors, as they advocate values related to resilience and competition, terms strongly linked to the business field and connected to BNCC-EM and NEM.||O presente artigo debruça-se sobre coleções didáticas de Projeto de Vida, com a finalidade de investigar como os discursos sobre o trabalho, presentes nesses materiais didáticos, articulam-se com a racionalidade neoliberal, a qual permeia todo o processo de reconfiguração curricular pelo qual passou o ensino médio brasileiro nos últimos anos, notadamente no que se refere ao Novo Ensino Médio (NEM) e à Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio (BNCC-EM). Para tanto, valeu-se dos estudos discursivos de Michel Foucault, com ênfase nos conceitos de discurso, enunciado e as reflexões sobre o neoliberalismo. O corpus é constituído por enunciados extraídos de três coleções didáticas de Projeto de Vida, aprovadas no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD), edição de 2021. A partir da análise realizada, foi possível constatar que a conexão entre o trabalho e o neoliberalismo ocorre por meio de regularidades discursivas relativas às instabilidades do mundo do trabalho e à necessidade de engendrar condutas juvenis flexíveis, autônomas e proativas, uma vez que defendem valores relativos à resiliência e à concorrência, termos fortemente atrelados ao campo empresarial e conectados com a BNCC-EM e com o NEM.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Batista de Morais, Edvânia | Vieira da Silva, Francisco
Data
12 de abril de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207
Fonte
Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207; v. 21 n. 1 (2024): V. 21 jan/dez 2024 - Publicação Contínua (Continuous Publishing); 1-23, e244822 | 1809-8207
Assuntos
Discourse; Work; Neoliberalism; New High School; Life Project. | Discurso; Trabalho; Neoliberalismo; Novo Ensino Médio; Projeto de Vida.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado por pares