Descrição
It is considered uncommon the manifestation of conscience and of a desire that is not rationally justifiable. Tvezan Todorov (1975) considers fantastic a perplexity before an unbelievable fact, a hesitation between a rational and realistic explanation, and the end of a supernatural situation. According to Bessiére (1974), the fantastic does not contradicts the laws of the literary realism, but shows that those laws make them unrealistic when actuality is considered totally problematic. Based on these theorists, we analyze the uncommon in the work of Samuel Duarte who, in As Montanhas da Lua (The Mountains of the Moon) (1982), engenders the character Ariel, who and who tries to find the enigma of his own existence.||Considera-se insólita a manifestação da consciência e de um desejo racionalmente injustificável. Tzvetan Todorov (1975) distingue o fantástico como uma perplexidade diante de um fato inacreditável, uma hesitação, entre uma racional e realista explicação e o término da situação sobrenatural. Segundo Bessière1 (1974), o fantástico não contradiz as leis do realismo literário, mas mostra que as leis tornam as manifestações fantásticas irrealistas quando a atualidade é tida por totalmente problemática. Com base nesses teóricos, analisamos o insólito na obra de Samuel Duarte que, em As Montanhas da Lua (1982), engendra o personagem Ariel, que procura descobrir um enigma de sua existência.