Descrição
This research aims to know forms of communication used by students of the Universidade do Estado de Mato Grosso –UNEMAT Nova Xavantina to “overcome” the social distancing and how they can impact the engagement with the teaching-learning process adopted by the institution. The research adopts an exploratory character to its objectives, quantitative and qualitative research to approach the problem, and case study as a design. The technique chosen for data generation was the questionnaire. The results indicate that there is an intense movement in terms of adaptation attempts. Students, despite their resourcefulness regarding technologies, feel confused, insecure about their ability to process so much information at the same time, be it content that must be studied, as well as skills that need to be developed to have access to emergencial remote education. At the same time, they see opportunities to learn in a more dynamic and flexible way.||A presente pesquisa objetiva conhecer formas de comunicação utilizadas pelos estudantes do câmpus UNEMAT Nova Xavantina a fim de “vencer” o distanciamento físico e como estas podem impactar no engajamento com o processo de ensino-aprendizagem adotado pela IES. A pesquisa apresenta caráter exploratório quanto aos seus objetivos, quanti-quali quanto à abordagem do problema e como delineamento optou-se pelo estudo de caso. A técnica escolhida para a geração de dados foi o questionário. Os resultados indicam que há um movimento intenso em termos de tentativas de adaptação. Os alunos, apesar da desenvoltura no que se refere às tecnologias, sentem-se confusos, inseguros quanto à sua capacidade de processar tantas informações ao mesmo tempo, sejam elas conteúdos que devem ser estudados, quanto habilidades que precisam ser desenvolvidas e/ou aprofundadas para terem acesso ao ensino remoto emergencial adotado pela IES. Ao mesmo tempo, visualizam oportunidades de aprender de forma mais dinâmica e flexível.