Descrição
The choice of alternative modes of production, distribution and exhibition of audiovisual works in Brazil seems to be a historical and cyclical necessity, complying with the dictates of the market, attendance and economic instability. What holds true at this third decade of the 21st. century, in terms of audiovisual production, is that creativity and the search for new ways inserting artistic work in the public sector have a strong heritage in the creative ethics of Belair Filmes, a production company that had an ephemeral existence in the first months of 1970. This work will investigate the ethical-creative heritage left by Belair to contemporary independent audiovisual art, through its predominant modules of production: anti-art and guerrilla cinema.||A escolha por módulos alternativos de produção, distribuição e exibição de obras audiovisuais no Brasil parece ser uma necessidade histórica e cíclica, atendendo aos ditames do mercado, do público e das inconstâncias econômicas. O que se constata nessa terceira década do séc. XXI, em termos de produção audiovisual, é que a criatividade e a procura por novos modos de inserção da obra artística na seara pública têm uma herança pujante na ética criativa da Belair Filmes, produtora que teve existência efêmera nos primeiros meses de 1970. Este trabalho investigará a herança ético-criativa deixada pela Belair ao audiovisual independente contemporâneo, através de seus módulos predominantes de produção: antiarte e cinema de guerrilha.