-
Aparição by Vergílio Ferreira in cinema(re)creation and (re) interpretation: (re)creation and (re) interpretation||Aparição de Vergílio Ferreira no cinema: (re)criação e (re)interpretação
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper studies the transfictionalization devices involved in adapting the novel Aparição (1959), by Vergílio Ferreira, to cinema, directed by Fernando Vendrell (Aparição, 2018) and scripted by Fátima Ribeiro and João Milagre. The interest is on the process of transcoding from one communicative system to another, and its consequent potential for (re)interpretation and (re)creation (HUTCHEON, 2011) of the novel. Recognizing the difficulty of transporting a worldview of a reflective, metaphysical, existentialist nature like Ferreira’s to cinema, I start from the analysis of filmic semiotics, focusing on the way in which history, time, space, characters are transfigured in the sense of refocus some axes themes of the “original” work. Among the aspects that receive new critical-thematic vigor in the film is the representation of women in a conservative, patriarchal society, in the context of the Salazar dictatorship. This representation is highlighted, greatly, in the gender performances (BUTLER, 1998) that give survival (REIS, 2018) to the characters Sofia and Ana.||Este estudo aborda os dispositivos de transficcionalização envolvidos na adaptação do romance Aparição (1959), de Vergílio Ferreira, ao cinema, dirigido por Fernando Vendrell (Aparição, 2018) e roteirizado por Fátima Ribeiro e João Milagre. O foco está no processo de transcodificação de um sistema comunicativo para outro e em seu consequente potencial de (re)interpretação e (re)criação (HUTCHEON, 2011) do romance. Reconhecendo a dificuldade de transporte para o cinema de uma mundividência de cunho reflexivo, metafísico, existencialista como a de Ferreira, parto da análise da semiótica fílmica, recaindo sobre o modo como história, tempo, espaço, personagens são transfigurados no sentido de reler alguns eixos temáticos da obra “original”. Entre os aspectos que recebem novo vigor crítico-temático, está a representação de mulheres numa sociedade conservadora, patriarcal, sob o jugo do Estado Novo, evidenciada, sobremaneira, nas performances de gênero (BUTLER, 1998) que dão sobrevida (REIS, 2018) às personagens Sofia e Ana.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Oliveira, Raquel Trentin
Data
19 de março de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/18737 | 10.58943/irl.v1i58.18737
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
ITINERÁRIOS – Revue de Littérature; No 58 (2024): AFETOS, DIÁLOGOS E RESILIÊNCIAS: A literatura portuguesa e as literaturas de língua portuguesa no mundo pós-pandemia | ITINERÁRIOS – Revista de Literatura; n. 58 (2024): AFETOS, DIÁLOGOS E RESILIÊNCIAS: A literatura portuguesa e as literaturas de língua portuguesa no mundo pós-pandemia | 0103-815X | 10.58943/irl.v1i58
Assuntos
Vergílio Ferreira | Aparição | Cinema | Fernando Vendrell | Gender | Vergílio Ferreira | Aparição | Cinema | Fernando Vendrell | Gênero
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion