Descrição
During the 1970s the art practice of Anna Bella Geiger shifted from printmaking to the incorporation of new media. This change reflected not just her affinity with the technology of the time, but, through the appropriation of photographic images, also established atemporal relations with what the artist considered formative elements of the current culture. In this context this article examines how two of Geiger's works from this period, Circumambulatio (1972) and Polaridades (1970-74), can contribute for a critical understanding of the role of circulation of images in the formation of memory and culture of a time. ||Com a mudança de sua prática de arte da gravura para incorporações de novas mídias nos anos 1970, a obra de Anna Bella Geiger não só refletiu uma afinidade com a tecnologia de seu tempo, como também, através da apropriação de imagens fotográficas, estabeleceu relações intemporais, isto é, fora do tempo cronológico, com o que a artista compreendia como elementos formativos da cultura do presente. Assim sendo, examinaremos como duas obras dessa fase da obra de Geiger, Circumambulatio (1972) e Polaridades (1970-74), podem contribuir para uma compreensão crítica do papel da circulação de imagens na formação de memória e da cultura de um tempo.