Descrição
We intend in this article to offer data for the study of the relationship between photography and painting in Brazil, in the second half of the 19th century. Photography was introduced in Brazil back then, when it provoked a cultural impact. By recovering painting representation codes and backed up by the exactitude of the forms and the fidelity of the registry, photography instituted a new regard over nature. The emergence of unedited techniques of mechanical image reproduction, like lithography and photography, opened up the path for the production of various albums by traveling artists that publicized Brazilian landscape and uses. In our research we begun with the analysis of the book Brasil Pitoresco by Charles Ribeyrolles and Victor Frond, published in 1861, trying to understand its importance regarding the visual arts of the period.
||Propomo-nos neste artigo oferecer subsídios para o estudo das relações entre pintura e fotografia no Brasil, na segunda metade do século XIX. Introduzida no país nesse período, a fotografia causou um impacto cultural. Retomando os códigos de representação da pintura, e apoiada na exatidão das formas e na fidelidade do registro, a fotografia instituiu um novo olhar sobre a natureza. O surgimento das técnicas inéditas de reprodução mecânica da imagem, como a litografia e a fotografia, abriu caminho ainda para a produção de vários álbuns de artistas viajantes que divulgaram a paisagem e os costumes brasileiros. Em nossa pesquisa partimos da análise do livro Brasil Pitoresco de Charles Ribeyrolles e Victor Frond, publicado em 1861, procurando compreender sua importância em relação às artes visuais no período.