-
Assessment in the socio-educational context: challenges and perspectives||Avaliação no contexto socioeducativo: desafios e perspectivas
- Voltar
Metadados
Descrição
Understanding the evaluation conducted in a Teaching Center of a Socio-educational Inpatient Unit in the Federal District is the aim of the research discussed in this article. Through an ethnographic case study, data collection was used: observation, questionnaires, semi-structured interviews and focus groups. Based on historical-dialectical materialism, the analyzes considered the methodological categories pointed out by Cury (1985) and the conceptual ones emerged from the meanings (AGUIAR and OZELLA, 2006 and 2013; AGUIAR, SOARES and MACHADO, 2015) constituted by the interlocutors. The study indicated the need for collective and democratic spaces-times that enable an evaluative practice that would contribute to the establishment of an intersectoral educational policy favorable to the articulation of the work carried out by the Teaching Center and other sectors of the Inpatient Unit. Jointly evaluating and planning the training process of young inmates would contribute to facing challenges that hinder the right to learn, legally guaranteed to all socio-educational students.||Compreender a avaliação conduzida em um Núcleo de Ensino de uma Unidade de Internação Socioeducativa do DF constitui objetivo de pesquisa discutida neste artigo. Por meio de estudo de caso do tipo etnográfico, utilizou-se para levantamento de dados: observação, questionários, entrevistas semiestruturadas e grupos focais. Fundamentadas no materialismo histórico-dialético, as análises consideraram as categorias metodológicas apontadas por Cury (1985) e as conceituais emersas das significações (AGUIAR e OZELLA, 2006 e 2013; AGUIAR, SOARES e MACHADO, 2015) constituídas por interlocutores. O estudo indicou a necessidade de espaços-tempos coletivos e democráticos que viabilizem uma prática avaliativa com condições de contribuir para a instauração de uma política educacional intersetorial favorável à articulação do trabalho realizado pelo Núcleo de Ensino e demais setores da Unidade de Internação. Avaliar e planejar conjuntamente o processo formativo dos jovens internos concorreria para o enfrentamento de desafios que obstaculizam o direito de aprender, legalmente assegurado a todos os socioeducandos.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Soares, Enilvia Rocha Morato | Fernandes Silva, Edileuza
Data
3 de junho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16652 | 10.5585/dialogia.n34.16652
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Dialogia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Dialogia; n. 34 (2020): jan./abr.; 107-121 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
Evaluation | Socio-education | Pedagogical work | Intersectoral policy | Avaliação | Socioeducação | Trabalho pedagógico | Política intersetorial
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion