-
ASSESSMENT OF THE DEVELOPMENT OF CHILDREN ENROLLED IN PUBLIC AND PRIVATE DAYCREES: IS THERE A DIFFERENCE?||AVALIAÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DE CRIANÇAS MATRICULADAS EM CRECHES PÚBLICAS E PRIVADAS: HÁ DIFERENÇA?
- Voltar
Metadados
Descrição
Day care centers are important places for observing children in open environment. However, there are many economic realities, with different possibilities for the educational process and the stimulation of development. The aim of this study was to evaluate the development of children without a previous diagnosis of deviations, in public and private day care centers. 65 children from two public and one private daycare centers were evaluated using the Alberta Infant Motor Scale (AIMS) and the Denver II Test (TDII) in three moments. Children were classified as at risk when they presented at least two altered assessments, in at least one of the scales. The Kappa test (agreement between AIMS and TDII), Fisher (differences between the results of the instruments) and Student's t-test or Mann WhitneyTest (differences between the variables of the children's profile) were performed, considering p<0.05 as a significant value. 32% of the total sample presented risk development (n=21). 24 (62%) children from the private day care center and 20 (77%) from the public day care center were classified as normal. There was no difference between the day care centers in any of the tests and the agreement between the instruments was weak. Thus, there was no difference in the public and private realities, but the number of children with alterations was important. It is suggested that, regardless of the type of day care center, there is careful monitoring of development.||Las guarderías son lugares importantes para observar a los niños en un ambiente abierto. Sin embargo, existen muchas realidades económicas, con diferentes posibilidades para el proceso educativo y la estimulación del desarrollo. El objetivo del presente estudio fue evaluar el desarrollo de niños sin diagnóstico previo de desviaciones, en círculos infantiles públicos y privados. Para ello, se evaluaron 65 niños de dos guarderías públicas y una privada mediante la Escala Motora Infantil de Alberta (AIMS) y el Test Denver II (TDII) en tres momentos. Los niños fueron clasificados en riesgo cuando presentaron al menos dos evaluaciones alteradas, en al menos una de las escalas. Se realizaron las pruebas Kappa (concordancia entre AIMS y TDII), Fisher (diferencias entre los resultados de los instrumentos) y t de Student o Mann WhitneyTest (diferencias entre las variables del perfil de los niños), considerando p<0,05 como valor significativo. El 32% del total de la muestra presentó desarrollo de riesgo (n=21). 24 (62%) niños de la guardería privada y 20 (77%) de la guardería pública fueron clasificados como normales. No hubo diferencias entre las guarderías en ninguna de las pruebas y la concordancia entre los instrumentos fue pobre. Así, no hubo diferencia en la realidad pública y privada, pero el número de niños con alteraciones fue importante. Se sugiere que, independientemente del tipo de guardería donde se inserta el niño, exista un seguimiento instrumental y detallado del desarrollo.||As creches são importantes locais para observação das crianças em ambiente livre. Contudo, muitas são as realidades econômicas, com diversas possibilidades para o processo educacional e a estimulação do desenvolvimento. O objetivo do presente estudo foi avaliar o desenvolvimento de crianças sem diagnóstico prévio de desvios, em creches públicas e privadas. Para tal, 65 crianças de duas creches públicas e uma particular foram avaliadas pela Escala Motora Infantil de Alberta (AIMS) e Teste de Denver II (TDII) em três momentos. As crianças foram classificadas como de risco quando apresentaram pelo menos duas avaliações alteradas, em pelo menos uma das escalas. Foram realizados os testes Kappa (concordância entre AIMS e TDII), Fisher (diferenças entre o resultado dos instrumentos) e, teste t-Student ou Mann WhitneyTest (diferenças entre as variáveis do perfil das crianças), considerando-se p<0,05 como valor significativo. 32% do total da amostra apresentou desenvolvimento de risco (n=21). 24 (62%) crianças da creche particular e 20 (77%) da creche pública foram classificadas como normais. Não houve diferença entre as creches em nenhum dos testes e a concordância entre os instrumentos foi fraca. Desta forma, não houve diferença nas realidades público e privada, porém o número de crianças com alterações foi importante. Sugere-se que, independente do tipo de creche onde a criança estiver inserida, haja vigilância instrumental e minuciosa do desenvolvimento.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Tobias, Christine Castinheiras | Santos, Rosana Silva dos | Lacerda, Taissa Ferreira Cardoso de | Correa, Raquel Miranda | D'Ornellas, Alayne Maria da Silva de Almeida | Soares, Gustavo Burns | Seabra, Karla da Costa | Peres, Rodrigo Tosta | Ferreira, Halina Cidrini
Data
20 de maio de 2024
Formato
Identificador
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Movimenta (ISSN 1984-4298)
Fonte
Movimenta (ISSN 1984-4298); v. 17 n. 1 (2024); e20240002 | 1984-4298
Assuntos
Desenvolvimento Infantil. Programas de Rastreamento DiagnósticoPrecoce. Creche
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | texto