-
Autobiographical narratives in the formation of qualitative teacher-researchers in Stricto Sensu Graduate Programs in Physical Education||Narrativas autobiográficas na formação de professores-pesquisadores qualitativos na Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física
- Voltar
Metadados
Descrição
The article analyzes the use of autobiographical narratives in the formation of teacher-researchers in Physical Education within a stricto sensu graduate program, exploring how these narratives contribute to the construction of identities and subjectivities as professionals in the process of academic development. Drawing from the experiences of four participants, the study highlights the importance of self-knowledge and reflexivity in qualitative research, aligning with Paulo Freire's ideas on critical and emancipatory education. The results show that autobiographical narratives not only foster reflection on personal and professional trajectories but also reinforce the ethical and political commitment of the subjects to research and pedagogical practice. The study acknowledges as a limitation the fact that the narratives were used as a graded assessment, which may have influenced the authenticity of the reflections. Further investigations into this methodology in different contexts of teacher-researcher formation in stricto sensu graduate programs are suggested.
||O artigo analisa o uso das narrativas autobiográficas na formação de professores-pesquisadores em Educação Física em um programa de pós-graduação stricto sensu, explorando como essas narrativas contribuem para a construção de identidades e subjetividades enquanto profissionais em processo de desenvolvimento acadêmico. A partir das experiências de quatro participantes, o estudo destaca a importância do autoconhecimento e da reflexividade na pesquisa qualitativa, alinhando-se às ideias de Paulo Freire sobre a formação crítica e emancipadora. Os resultados mostram que as narrativas autobiográficas não só promovem a reflexão sobre as trajetórias pessoais e profissionais, mas reforçam o compromisso ético e político dos sujeitos com a pesquisa e a prática pedagógica. O estudo reconhece como limitação o fato de as narrativas terem sido utilizadas como avaliação, o que pode ter influenciado a autenticidade das reflexões. Sugere-se o aprofundamento de investigações sobre essa metodologia em diferentes contextos de formação de professores-pesquisadores na pós-graduação stricto sensu.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Filgueiras, Isabel Porto | Marques, Bruna Gabriela | Toledo, Renata Ferraz de
Data
29 de agosto de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/27246 | 10.5585/49.2024.27246
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Isabel Porto Filgueiras, Bruna Gabriela Marques, Renata Ferraz de Toledo | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Dialogia; n. 49 (2024): Fluxo contínuo; e27246 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
teacher education | reflective practice | qualitative research | researcher formation | Autobiography | Professional development of teachers | formação docente | prática reflexiva | pesquisa qualitativa | formação de pesquisadores | (Auto)Biografia | Desenvolvimento Profissional
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion