Descrição
The objective of this study is to understand how the invisibility of the black body and blackness occurs in the BNCC of elementary school Physical Education and how the epiphanies generated throughout the autoethnographic research help in this understanding. A critical autoethnography was carried out in a municipal school in Porto Alegre in the 2022 school year, starting in February and ending in December. The participant observations took place in classes in which one of the teachers in this study is a teacher (early childhood education and elementary education - initial and final years), with a weekly workload of forty hours. Notes (in field diary and audio), dialogues and document analysis were also used in the production of information. The reflections produced showed the erasure of knowledge and subjectivities produced by the black body in the aforementioned national curriculum, emphasizing its neocolonial character and its emphasis on market education.
||O objetivo desse estudo é compreender como se dá a invisibilidade do corpo negro e da negritude na BNCC da Educação Física do ensino fundamental e como as epifanias geradas ao longo da pesquisa autoetnográfica, auxiliam nessa compreensão. Uma autoetnografia crítica foi realizada em uma escola da rede municipal de Porto Alegre no ano letivo de 2022, com início em fevereiro e término no mês de dezembro. As participantes observações ocorreram nas turmas em que um dos professores esse estudo é docente (educação infantil e ensino fundamental - anos iniciais e finais), com uma carga horária semanal de quarenta horas. Notas (em diário de campo e áudio), diálogos e análise de documentos também foram utilizados na produção das informações. As reflexões produzidas mostraram o apagamento dos saberes e subjetividades produzidos pelo corpo negro no referido currículo nacional, enfatizando seu caráter neocolonial e sua ênfase na educação de mercado.