-
Believing and knowing: precedence and hierarchy relations||Crer e saber: relações de precedência e hierarquização
- Voltar
Metadados
Descrição
According to French Semiotics theory, one of the main parameters to establish a precedence relation between the modalities believing and knowing is found in the enunciation instance. The syntactic antecedence of believing regarding to knowing is pointed out by Fontanille (1987, p. 55) as one of the unavoidable points of Greimas’ paradigmatic distinction between believing and knowing in Du Sens II (1983). In fact, it’s possible to identify the relevance and application of believing syntactic antecedence when it comes to the initial conditions of intersubjective comunication, where an “I believe that” and, correspondingly, a “you must believe that I believe that” are presupposed. By establishing this kind of precedence, we necessarily create a hierarchy concerning the terms that ordains their occurrence in the discourse chronological axis. However, in this approach both modalities are in the same level at the generative path of meaning. At the same time, the arrangement believing-knowing shows us that these modalities can occupy different levels at this path, what is only possible due to the believing capacity of rule other modal enunciation, a peculiarity that distinguish believing from all the others modalities, as highlighted by Zilberberg (2006, p. 160). Thereby, we aim to discuss and analyze precedence and hierarchy relations that believing and knowing can assume according to Paris School of Semiotics. ||Um dos principais parâmetros para o estabelecimento de uma relação de precedência entre os termos crer e saber encontra-se compreendido na instância da enunciação. A antecedência sintática do crer em relaçãoao saber é apontada por Fontanille (1987, p. 55) como um dos pontos incontornáveis da distinção paradigmática entre crer e saber realizada por Greimas em Du Sens II (1983). De fato, podemos identificar que a antecedência sintática do crer encontra pertinência e aplicação quando nos voltamos às condições iniciais da comunicação intersubjetiva, em que estão pressupostos um “eu creio que” e, correlativamente, um “é preciso que você creia que eu creio que”. O estabelecimento de uma precedência dessa natureza forçosamente hierarquiza os termos no sentido de que ordena uma sequência para sua ocorrência no eixo cronológico em que o discurso se dá. Entretanto, ambas as modalidades, nessa abordagem, encontram-se no mesmo nível no percurso gerativo de sentido. Uma primeira evidência de que elas podem ocupar níveis distintos nesse percurso está no arranjo modal crer-saber, possível apenas graças à capacidade do crer em reger outro enunciado modal, característicaque o distingue das demais modalidades como aponta (Zilberberg, 2006, p. 160). Assim, buscamos discutir e analisar neste trabalho as relações de precedência e hierarquização que o crer e o saber podem assumir deacordo com a teoria semiótica da Escola de Paris.
ISSN
1980-4016
Periódico
Autor
Pereira, Eliane Domaneschi
Data
8 de agosto de 2014
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/83512 | 10.11606/issn.1980-4016.esse.2014.83512
Idioma
Fonte
Estudos Semióticos; v. 10 n. 1 (2014); 69-75 | Estudos Semióticos; Vol. 10 No. 1 (2014); 69-75 | Estudos Semióticos; V. 10 N. 1 (2014); 69-75 | Estudos Semióticos; Vol. 10 Núm. 1 (2014); 69-75 | Estudos Semióticos; Bd. 10 Nr. 1 (2014); 69-75 | Estudos Semióticos; Vol. 10 No 1 (2014); 69-75 | 1980-4016
Assuntos
crer | saber | precedência | hierarquização | enunciação | Believing | Knowing | Precedence | Hierarchy | Enunciation
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion