-
Between ideal and possible: paths of teacher training through on-line conversation wheels||Entre o ideal e o possível: caminhos de formação docente por meio das rodas de conversa on-line
- Voltar
Metadados
Descrição
The article aims to share the teacher training actions, created at UFLA, in response to the demands emerging in the current pandemic context. It is based on qualitative research, characterizing it as descriptive, based on the TPACK model (MISHRA and KOELLER, 2006) as a theoretical tool in the construction of actions and in the analysis of the route and data produced. We aim to collaborate with the historical record of the enormous educational challenges faced in an unprecedented way by our generation in this context and to contribute to the reflection of the importance of the continued training of pedagogical and technological knowledge for an effective action to resume formal education through technological resources. In view of the results obtained, it can be deduced that proposals for continuing education using virtual spaces with synchronous and asynchronous activities make it possible to acquire skills to identify methodological and pedagogical approaches that fit into different learning situations using technologies. In this way, they favor digital inclusion in the sense of awakening the teaching skills for the use of TDIC with autonomy and dexterity, in line with the demands of contemporary times.||O artigo objetiva compartilhar as ações de formação docente, criadas na UFLA, como resposta às demandas emergidas no atual contexto de pandemia. Fundamenta-se na pesquisa qualitativa, caracterizando como descritiva, tomando como base o modelo TPACK (MISHRA e KOELLER, 2006) como ferramenta teórica na edificação das ações e nas análises do percurso e dos dados produzidos. Almejamos colaborar com o registro histórico dos enormes desafios educacionais enfrentados de forma inédita por nossa geração neste contexto e contribuir para a reflexão da importância das formações continuadas de conhecimentos pedagógicos e tecnológicos para uma efetiva ação de retomada da educação formal por meios de recursos tecnológicos. Face aos resultados obtidos, pode-se deduzir que propostas de formação continuada usando as rodas de conversa on-line contribuem para adquirir competências para identificar abordagens metodológicas e pedagógicas que se encaixam em diferentes situações de aprendizagem utilizando as tecnologias. Nesse sentido, favorecem a inclusão digital no sentido de despertar as competências docentes para a utilização das TDIC com autonomia e destreza, em consonância com as demandas da contemporaneidade.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Silva, Alexandre José de Carvalho | Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino | Sahb, Warlley Ferreira
Data
22 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18701 | 10.5585/dialogia.n36.18701
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Dialogia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Dialogia; n. 36 (2020): set./dez.; 348-366 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
Blended Learning | Emergency remote education | Teacher training | Ensino híbrido | Ensino remoto emergencial | Formação de professores
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion