-
Between School and University: dinosaurs and little notebooks towards an embodied dramaturgy||Entre l’Ecole et a l’Universite: dinosaures et petits cahiers par un dramaturgie incarne||Entre Escola e Universidade: dinossauros e caderninhos por uma dramaturgia encarnada
- Voltar
Metadados
Descrição
This six-hand written paper insists on the non-dichotomy between body and mind, action and thought, objectivity and subjectivity, in order to reach the fertile adult-child relationships within fictionality. It supports the practice of theater teaching both at the university and at school, in the key of an embodied dramaturgy: a writing mode and usage of the dramaturgical text in which corporeality is central. Presenting more questions than answering them, it searches for a dramaturgical work that narrates, dialogues, and proposes performativity and changes in the worlds-of-life of teachers in Undergraduate Theater Teachers Education as well as in the worlds-of-life of their prospective students, Brazilian children and teenagers.||Cet article, ecrit a six mains, insiste sur la non-dichotomie entre le corps et l’esprit, l’action et la pensee, l’objectivite et la subjectivite, afin d’arriver aux fecondes relations entre l’adulte et l’enfant au sein de la fictionalite. Defend la pratique de l’enseignement du theatre a l’universite et a l’ecole, dans le cadre d’une dramaturgie incarnee: facon d’ecriture et d’usage du texte dramaturgique dans lequel la corporeite est central. Presentant plus de questions que de reponses, on cherche un travail dramaturgique que raconte, converse, et propose performativite et changement dans les mondes de vie des etudiants du premier cycle de Theatre, ainsi que les mondes de la vie de ses futurs etudiants, les enfants et les jeunes Bresiliens.||Este texto, escrito a seis mãos, insiste na não-dicotomia entre corpo e mente, ação e pensamento, objetividade e subjetividade, de modo a alcançar as férteis relações adulto-criança no âmbito da ficcionalidade. Defende o exercício da docência do teatro tanto na universidade quanto na escola, na chave de uma dramaturgia encarnada: modo de escrita e de uso do texto dramatúrgico no qual a corporalidade e central. Apresentando mais perguntas do que respostas, busca por um trabalho dramatúrgico que narra, dialoga, propõe performatividade e mudança nos mundos de vida dos discentes das Licenciaturas em Teatro, bem como os mundos de vida de seus futuros alunos, crianças e jovens brasileiros.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Ferreira (Universidade Federal de Pelotas – UFPEL, Pelotas/RS, Brasil), Taís | Hartmann (Universidade de Brasilia – UnB, Brasilia/DF, Brasil), Luciana | Machado (Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil), Marina Marcondes
Data
4 de outubro de 2022
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos da Presença
Fonte
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 7 No. 1 (2017): jan./abr. 2017; 45-70 | Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No. 1 (2017): jan./abr. 2017; 45-70 | Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No 1 (2017): jan./ abr. 2017; 45-70 | Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 7 n. 1 (2017): jan./abr. 2017; 45-70 | 2237-2660
Assuntos
Dramaturgias do Corpo | Culturas da Infância | Criação | Pedagogias do Teatro | Dramaturgies of the Body | Childhood Culture | Creation | Pedagogies of Theatre | Dramaturgie du Corps | Cultures de l’Enfance | Creation | Pedagogies du Theatre
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion