-
Between the ancient and modern: learning through of the history in Thomas Hobbes||Entre os antigos e modernos: a aprendizagem através da história em Thomas Hobbes
- Voltar
Metadados
Descrição
In the quarrel between Ancients and Moderns, Thomas Hobbes appears as someone who usedthe history with political intentions. As a ancient’s reader and Renaissance’s heir, its receptionguide a conceptual apparatus that is on the one hand, shared by his contemporaries, and onthe other hand, appropriated in a peculiar way, according to the vision and interpretation thathas about his time and the histories that he read and heard. This paper is a cursory andintroductory demonstrate some of the relations that the thinker makes with the history and howthis link to his political theory and his historical moment, marked by the search for meaning inthe ancient world. Since 1628, when translated to English the Peloponnesian War by Thucydidesuntil 1668, when he writes the history of the war he witnessed, The Behemoth or the LongParliament, Hobbes sees the practice of historiography learning and teaching. She is the greatteacher and with she warned about the imminent danger of a return to the “state of nature".||Na querela entre Antigos e Modernos, Thomas Hobbes coloca-se como alguém que se utilizavada histór ia com intenções pol í t icas. Como um lei tor dos ant igos e herdei ro das t radiçõesrenascentistas, sua recepção norteia um aparato conceitual que é, de um lado, compartilhadopor seus contemporâneos, e, por outro lado, apropriado de uma forma peculiar, de acordo coma visão e interpretação que este tem de seu momento e das histórias que leu e ouviu. O objetivodeste artigo é, de forma sumária e introdutória, demonstrar algumas das relações que o pensadorestabelece com a história e de que maneira esta se relaciona com sua teoria política e com seumomento histórico, marcado pela busca de sentido no mundo antigo. Desde 1628, quandotraduziu para o inglês a Guerra do Peloponeso de Tucídides até, 1668, quando este escreve ahistória da guerra que presenciou, o Behemoth ou o Longo Parlamento, Hobbes vê na práticahistoriográfica aprendizado e ensino. Ela é a maior professora, e com ela alertamos a respeitodo iminente perigo de uma volta ao “estado de natureza”.
ISSN
1983-9928
Periódico
Autor
Vogt, Débora
Data
25 de junho de 2010
Formato
Identificador
https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/93 | 10.15848/hh.v0i4.93
Idioma
Fonte
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 3 No. 4 (2010); 279-292 | História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 3 Núm. 4 (2010); 279-292 | História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 3 n. 4 (2010); 279-292 | 1983-9928
Assuntos
Antiquity | Modernity | Intellectual history | Antigüedad | Modernidad | Historia intelectual | Antiguidade | Modernidade | História intelectual
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion