Descrição
In this article I propose a hermeneutic film analysis of the movie Birdman (or The Unexpected Virtue of Ignorance) written and directed by Alejandro Gonzales Iñarrito. This work is considered in relation to the interactions and interpenetrations among the philosophical, symbolic, perceptual, and technical levels carried out in the film. These domains are complemented with reflections on aspects of cinematography and the transdiegesis that occurs in the soundtrack. By analyzing these elements, I aim to interpret the multiple layers of meaning and the existential questions proposed in the narrative. In doing so, I intend to demonstrate the organicity of the film to justify, based on artistic criteria, the adjective “masterpiece” explicitly used in the title of this article.||Neste texto, proponho uma análise fílmica de base hermenêutica para o filme Birdman (ou a inesperada virtude da ignorância) escrito e dirigido por Alejandro Gonzalez Iñarritu. Esta obra é aqui considerada em relação às interpenetrações e interações entre os planos filosóficos, simbólicos, perceptuais e técnicos realizados no filme. Estes domínios são complementados com reflexões sobre aspectos da cinematografia e da transdiegese ocorrente na trilha sonora com o objetivo de interpretar as múltiplas camadas de significado e as questões existências propostas no enredo. Desse modo, intento demonstrar a absoluta organicidade do filme de modo a justificar, com base em critérios artísticos, o adjetivo masterpiece explícito no título deste artigo.