-
BLACK PERFORMATIVITIES IN THE PHILOSOPHY OF YORUBÁ ART: : CONNECTIONS BETWEEN GÈLÈDÉ, OLOJÓ FESTIVAL AND AFRO-BRAZILIAN CULTURAL MANIFESTATIONS||PERFORMATIVIDADES PRETAS NA FILOSOFIA DA ARTE IORUBÁ: : CONEXÕES ENTRE GÈLÈDÉ, FESTIVAL OLOJÓ E MANIFESTAÇÕES CULTURAIS AFROBRASILEIRAS
- Voltar
Metadados
Descrição
This research was developed to think about the aesthetic connections between Yorubaland and Brazil from the shows Gèlèdé, the Olojó Festival in Africa and the Afro-Amerindian cultural manifestations, focusing on issues that involve materialities, relationships with natural, historical and social events. , associated with a peculiar thought about the conceptions of the sacred, listed as foundations of the constitutive processes of such events, which reflect experiences and cosmo perceptions that formulate the subjectivities of a people descendant of Africa, verified in the activities of the communities from which they originate, as well as their apprentices. Associated with the rebellious and playful mystique of Exu, the diasporic manifestations refer to new possibilities of ordering a reality now marked by colonial processes. These, represented through laughter, promote in their comics the possibility of ways of living, through a critical perception of reality, becoming a primeval element of a devotional and propositional aesthetics of new and reformulated views on life.||Esta pesquisa foi desenvolvida para pensar as conexões estéticas entre a Iorubalândia e o Brasil a partir dos espetáculos Gèlèdé, o Festival Olojó na África e as manifestações culturais afro ameríndias, dando enfoque às questões que envolvem as materialidades, relações com eventos naturais, históricos e sociais, associados a um pensamento peculiar sobre as concepções do sagrado, elencados como fundantes dos processos constitutivos de tais eventos, os quais refletem experiências e cosmo percepções que formulam as subjetividades de um povo descendente de África, verificadas nas atividade das comunidades de onde são originários, bem como seus aprendizes. Associados à mística rebelde e brincante de Exu, as manifestações diaspóricas remetem a novas possibilidades de ordenação de uma realidade ora marcada pelos processos coloniais. Estes, figurados pela via do riso, promovem na suas comicidades, a possibilidade de modos de viver, através de uma percepção crítica da realidade, tornando-se elemento primevo de uma estética devocional e propositiva de novos e reformulados olhares sobre a vida.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Paula Eugênio, Naiara | Assis de Paula, Glauce Regina
Data
21 de junho de 2022
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpb.br/index.php/problemata/article/view/63177 | 10.7443/problemata.v13i1.63177
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2022 Naiara Paula Eugênio, Glauce Regina Assis de Paula | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Problemata: International Journal of Philosophy; Vol. 13 No. 1 (2022); 317-339 | Problemata - International Journal of Philosophy; Vol. 13 No 1 (2022); 317-339 | Problemata - Revista Internacional de Filosofia; v. 13 n. 1 (2022); 317-339 | 2236-8612 | 1516-9219 | 10.7443/problemata.v13i1
Assuntos
Festival Gèlèdè | Festival Olojó | Conexões Estéticas | Manifestações afro ameríndias | Filosofia Africana | Festival Gèlèdè | Olojo Festival | Aesthetic Connections | Amerindian Manifestations | African Philosophy
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Dossiê sobre estética africana - Profa. Paula Eugênio