Descrição
This article aims to present aspects of the historical, social, and educational experience of the city of Bologna, in the Emilia-Romagna Region, Italy. From the recovery of its history and its organization, mainly after the Second World War, which favored democratic participation and decentralized management, the proposal of Educating City is presented. This is a qualitative study with document analysis and theoretical review. The conclusion is that the city's social context is propitious to democratic discussion and influences discussions about its definition as an Educating City, with projects and events in educational, cultural, and social training networks. By recognizing itself as an Educating City, it reaffirms its tradition as a place of social participation, important for thinking about the urban space for children and possibilities for effective participation in discussions of themes that affect them in their daily lives.||Este artigo tem o objetivo de apresentar aspectos da experiência histórica, social e educadora da cidade de Bologna, da Região da Emilia-Romagna, na Itália. A partir do resgate de sua história e de sua organização que privilegiou, principalmente após a Segunda Guerra Mundial, a participação democrática e uma gestão descentralizada, a proposta de Cidade Educadora é apresentada. Trata-se de um estudo de abordagem qualitativa com análise documental e revisão teórica. A conclusão é de que o contexto social da cidade é propício para discussão democrática e influencia as discussões sobre sua definição como Cidade Educadora, com projetos e eventos em redes de formação educacional, cultural e social. Ao se reconhecer como Cidade Educadora, ela reafirma sua tradição como local de participação social, importante para pensar o espaço urbano para as crianças e as possibilidades de participação efetiva nas discussões dos temas que as afetam em seu cotidiano.