Descrição
Cabaret originated in France as a satirical commentary on its own time. Created in the same country it became a naturalized citzen of Brasil, musical reuve aimed to critically review the social, political, and cultural events of its historical moment. Both extended the boundaries of theatricality and engaged in dialogue with the artistic avant-gardes of the 20th century. Today, in 21st-century Brazil, both have achieved a prominent position in discussions about contemporary performing arts, thanks to the work of researchers and artists. This article aims to trace the popular origins of cabaret and revue theater, identifying the historical trajectory of their respective concepts and scenic practices. The goal is to illustrate the similarities, differences, and hybridizations between them.||O cabaré nasceu na França como um comentador satírico de seu próprio tempo. Gerado no mesmo país, porém naturalizado brasileiro, o teatro de revista tinha por objetivo passar em revista crítica os acontecimentos sociais, políticos e culturais de seu momento histórico. Ambos alongaram as fronteiras da teatralidade e estiveram em diálogo com as vanguardas artísticas do século XX. Hoje, no Brasil do século XXI, os dois conquistaram posição de destaque nas discussões sobre as artes cênicas contemporâneas, graças ao trabalho de pesquisadores e de artistas. O presente artigo tem por objetivo traçar as origens populares do cabaré e do teatro de revista, identificando o percurso histórico de seus respectivos conceitos e práticas cênicas. Intenta-se assim ilustrar as aproximações, os distanciamentos e os hibridismos entre eles.