Descrição
This paper is a doctoral dissertation cut and aims to understand the Brazilian educational context, under the literary and historical bias,from 1930 to 1940. In this period, the processes of female social engagement are reflected in the educational and political figuration of the country, particularly described in the journalistic and literary production of Cecilia Meireles. This author published pedagogical materials such as booklets and children's books and wrote daily in the Diário de Notícias newspaper in the section Education Page, column Comment, from 1930 to 1933, and later in 1941. Our sources were based on these publications since they present discussions and guidance to educators in the defense of children's rights. As our final result, we aim to understand the ways in which literature has permeated the written production of this author and its implications, starting from the balance of power existing in the figuration of Brazilian educational policy.||O artigo é um recorte de tese de doutoramento e tem como objetivo compreender o contexto educacional brasileiro sob o viés literário e histórico, entre 1930 e 1940, período em que os processos de engajamento social feminino se refletem na figuração educacional e política do país, descrita na produção jornalística e literária de Cecília Meireles. Cecília publicou materiais pedagógicos como cartilhas e livros infantis, escrevendo diariamente no jornal Diário de Notícias, na seção Página de Educação, coluna Comentário, de 1930 a 1933, e posteriormente em 1941. Nossas fontes se pautaram nessas publicações, por ter embates, críticas, discussões e orientações aos educadores em defesa dos direitos da criança. Como resultado, almejamos compreender em que modo a literatura perpassa a produção escrita da autora, e quais as implicações a partir dos equilíbrios de poder existentes na figuração da política educacional brasileira.