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Challenges of teaching in higher music education: what is the role of the professor’s knowledge?||Desafíos de la docencia en la educación musical superior: ¿cuál es el papel de los saberes docentes?||Desafios da docência no ensino superior de música: qual é o papel dos saberes docentes?
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Metadados
Descrição
This article is the result of a doctoral thesis in Education. The question that guided the study was: which knowledge base predominates among the professors graduated in Music who teach at Music courses at the three São Paulo state universities and which knowledge need to be developed in the search for the quality of teaching in order to overcome a pedagogical action based on the logic of instrumental teaching instead of training that goes beyond learning a particular musical instrument? Supported by the qualitative paradigm, three types of data collection were carried out: online questionnaire, semi-structured interviews, and participant observations. The analysis was based on Bardin's (2011) content analysis assumptions. The theoretical framework was built on the ideas of authors in the field of Education and Music Education, such as Tardif (2014); Gauthier, Martineau, Desbiens, Malo and Simard (2013); Azevedo (2009) and Araújo (2005). In the final considerations, we highlight the importance of unveiling knowledge base teaching, contributing to the pedagogical action of teachers who work in music courses, since their professional actions are linked to teaching and not just to the instrumentalist action of teaching. In this sense more studies and researches are urgently needed to advance the teaching qualification of music teachers in higher education.||Este artículo es el resultado de una tesis doctoral en Educación. La pregunta que guió el estudio fue: ¿qué saberes docentes predominan entre los profesores de las carreras de Música de las tres universidades estaduales de São Paulo y cuáles necesitan ser desarrollados en la búsqueda de la calidad de la enseñanza para superar una acción pedagógica basada en la lógica de la enseñanza instrumental en lugar de una formación que va más allá del aprendizaje de un determinado instrumento musical? Apoyados en el paradigma cualitativo, se realizaron tres tipos de recolección de datos con los docentes: cuestionario en línea, entrevistas semiestructuradas y observaciones participantes. El análisis se basó en los supuestos del análisis de contenido de Bardin (2011). El marco teórico se construyó a partir de las ideas de autores en el campo de la Educación y la Educación Musical, como Tardif (2014); Gauthier, Martineau, Desbiens, Malo y Simard (2013); Azevedo (2009) y Araújo (2005). En las consideraciones finales, destacamos la importancia de develar los saberes docentes, contribuyendo a la acción pedagógica de docentes que actúan en cursos de música, ya que su actuación profesional está ligada a la docencia y no sólo a la acción instrumentalista de la docencia. En esta dirección, se necesitan urgentemente más estudios e investigaciones para avanzar en la calificación docente de los profesores de música en la educación superior.||Esse artigo resulta de uma tese de doutorado em Educação. A questão que guiou o estudo foi: quais saberes docentes predominam entre os professores bacharéis dos cursos de Música das três universidades estaduais paulistas investigadas e quais precisam ser desenvolvidos na busca pela qualidade da docência visando à superação de uma ação pedagógica pautada na lógica do ensino instrumental ao invés de uma formação que vai além da aprendizagem de um determinado instrumento musical? Amparada no paradigma qualitativo, realizou-se três tipos de coleta de dados junto aos docentes: questionário online, entrevistas semiestruturadas e observações participantes. A análise se deu a partir dos pressupostos de análise de conteúdo de Bardin (2011). O referencial teórico foi construído a partir das ideias de autores da área de Educação e de Educação Musical, como Tardif (2014); Gauthier, Martineau, Desbiens, Malo e Simard (2013); Azevedo (2009) e Araújo (2005). Nas considerações finais, destacamos a importância do desvelamento dos saberes docentes contribuindo com a sua ação pedagógica como professores, que atuam em cursos de música, pois suas ações profissionais estão vinculadas à docência e não apenas a ação instrumentalista de ensinar. Nesse sentido, urge mais estudos e pesquisas que façam avançar a qualificação da docência dos professores de música no ensino superior.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Abdalla Barros, Ricardo | Ramos de Azevedo, Maria Antonia | Stanzione Galizia, Fernando
Data
5 de janeiro de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música; Vol. 27 No. 2 (2023): Revista Debates; 195-220 | DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música; v. 27 n. 2 (2023): Revista Debates; 195-220 | 2359-1056 | 1414-7939
Assuntos
Music Education | University Pedagogy | Higher Education in Music | Teaching Knowledge | Music Teachers | Musical Instrument Teachers | University Music | Music Teaching | Educación Musical | Pedagogía Universitaria | Educación Musical Superior | Saberes Docentes | Profesores de Musica | Profesores de Instrumentos Musicales | Musica Universitaria | Ensenãnza de la Música | Educação Musical | Pedagogia Universitária | Ensino Superior de Música | Saberes Docentes | Professores de Música | Professores de Instrumento Musical | Música na Universidade | Ensino de Música
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Peer-reviewed paper | Artículo revisado por pares | Artigo avaliado pelos pares