Descrição
This article about a political use of History analyses the chronology - from 1500 to 1889 - figured on Amoedo gallery in Itamaraty as an official version of Brazilian History, structured on a narrative that values political-military facts. It puts in historical context the ordering, in 1906, of the artwork by summing up the foreign policy of Rio Branco, Amoedo’s career and the historical view of the minister. It maintains that the events had been selected to permanent celebration with the intention of endowing the Brazilian State with historical-political legitimacy by emphasizing the alleged antiquity and continuity of its institutions.||Este artigo sobre uma aplicação política da História analisa a cronologia – de 1500 a 1889 - inscrita na galeria Amoedo do Itamaraty como uma versão oficial da História do Brasil, estruturada sobre uma narrativa que valoriza fatos de natureza político-militar. Contextualiza a encomenda da obra, em 1906, com comentários sobre a diplomacia de Rio Branco, a carreira de Rodolfo Amoedo e o pensamento histórico do ministro. Sustenta que os acontecimentos teriam sido escolhidos para permanente celebração, com o objetivo de conferir legitimidade política e histórica ao Estado brasileiro por meio da ênfase na antiguidade e na continuidade das instituições estatais.