Descrição
This article is a reflection that aims at understanding the cinematographic sign in the development of its semiosis, that is, its action as a hybrid sign. What we intend to do is to observe the exchanges and inter-relations of the three matrixes of language: the sound, visual and verbal ones, as they appear, operate and are engendered within the cinematographic language, and to revisit certain issues which have not quite been solved regarding the construction of discourse brought about by the assemblage, without losing sight, however, of the intersemiotic complexity this process is immersed in. We have used Charles Sanders Peirce’s (1839-1914) Semiotics as our main theoretical reference, as well as of Lucia Santaella’s book, Matrizes de linguagem e pensamento (2001) as a source contributing to this study.Key words: cinema, semiotics, language, assemblage.||O objetivo deste artigo é buscar uma reflexão que visa a compreender o signo cinematográfico no desenvolvimento de sua semiose, quer dizer, sua ação de signo híbrido. O que se pretende é observar os intercâmbios e as inter-relações das três matrizes de linguagem, a sonora, a visual e a verbal, operando e aparecendo engendradas dentro da linguagem cinematográfica, e revisitar certas questões ainda não totalmente exauridas sobre a construção de discurso realizada pela montagem, divisando, porém, a complexidade intersemiótica no qual esse processo está imerso. Tomamos como referência teórica principal a semiótica de Charles Sanders Peirce (1839-1914), trazendo para tanto, como fonte de contribuição a este estudo, o livro Matrizes de linguagem e pensamento (2001) de Lucia Santaella.Palavras-chave: cinema, semiótica, linguagem, montagem.