-
CINESTESIA: BODILY SENSES AND PERCEPTION IN A DANCE CREATIVE PROCESS||Cinestesia: sentidos corporales y percepción en un proceso creativo de danza||Cinestesia: Sentidos corporais e percepção em um processo criativo na dança
- Voltar
Metadados
Descrição
This research aimed to analyze how members of Grupo Rascunho experienced the proposals to expand sensory experience and perception, throughout the collaborative creative process of Cinestesia (2022). It started from Practice as Research, as a methodology, with recording of data produced in group meetings in audio, video, logbook, and articulation with referenced literature. The research carried out approached dance through an enactive perspective, which put into operation a way of moving as an expansion of the sensitive. As a result, Practice as Research highlighted the development of a kinesthetic mode of attention – which involved proprioception, vestibular system, vision and skin – as well as the emergence of unusual movement patterns and greater resilience of bodies in relation to not habitual spaces. Furthermore, it raised reflections regarding the development of investigative processes based on thinking through kinesthetic consciousness and regarding a constant process of creating one's own corporeality in the experience with movement, providing the opportunity for the appearance of a poetics that emerged from the texture of bodies and movements of interpreter-creators.||El objetivo de esta investigación fue analizar cómo los miembros del grupo de danza Rascunho vivieron las propuestas de ampliación de la experiencia sensorial y la autopercepción durante la producción del espectáculo Cinestesia (2022). Utilizando un abordaje cualitativo, exploratorio e interpretativo, los datos de la investigación producidos durante las reuniones del grupo fueron registrados en audio, vídeo y en un cuaderno de bitácora y articulados con la literatura de referencia. Como resultado, observamos el desarrollo de un modo de atención kinestésico -que implicaba la propiocepción, el sistema vestibular, la visión y la piel- y la aparición de patrones de movimiento inusuales. También observamos que los cuerpos se volvían más resistentes en relación con el espacio y que aumentaba la sensación de vitalidad.||Esta pesquisa teve como objetivo analisar como integrantes do Grupo Rascunho de dança experienciaram as propostas de ampliação da experiência sensorial e da percepção de si ao longo da montagem do espetáculo Cinestesia (2022). Com abordagem qualitativa, exploratória e interpretativa, os dados da pesquisa, produzidos nos encontros do grupo, foram registrados em áudio, vídeo, diário de bordo e articulados com a literatura de referência. Como resultado, observamos o desenvolvimento de um modo cinestésico de atenção – que envolveu propriocepção, sistema vestibular, visão e pele – e o surgimento de padrões de movimento não usuais. Notamos ainda que os corpos se tornaram mais resilientes em relação ao espaço e que houve aumento da sensação de vitalidade
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Carvalho Franco da Silveira, Juliana | Paes de Freitas, Hester
Data
20 de novembro de 2024
Formato
Identificador
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/78143 | 10.5216/ac.v10i1.78143
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Juliana Silveira, Hester Paes de Freitas | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Art on Stage Journal; Vol. 10 No. 1 (2024): The performing arts on the estages of childhood (Part I); 436-482 | Arte de la Escena; Vol. 10 Núm. 1 (2024): As Artes da Cena nos Palcos das Infâncias (Parte I); 436-482 | Arte da Cena (Art on Stage); v. 10 n. 1 (2024): As Artes da Cena nos Palcos das Infâncias (Parte I); 436-482 | 2358-6060
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion