Descrição
Since the nineteenth century, photography has been articulated to an imaginary of modernity, insofar it would be a mechanical device capable of reproducing reality. In parallel, the photographic artifact was used to perform mortuary portraits, carrying out to the belief of the capture of the soul, animus and spirits, experiences not consistent to the lights of a certain reason. These articulations were perceived by the main theorists of the photographic image throughout twentieth and twentieth one centuries, as Susan Sontag, Phillipe Dubois, Roland Barthes and Boris Kossoy. Since those discussions, it paper intends to dialogue with the historiography on the relationship between photography, death and life. These reflections are part of an ongoing professor research at the Universidade Estadual de Maringá.||Desde o século XIX, a fotografia foi articulada a um imaginário de modernidade, na medida em que seria um artefato mecânico capaz de reproduzir a realidade. Paralelamente, o artefato fotográfico foi utilizado para a realização de retratos mortuários, dando vazão à crença da captura da alma, ânimos e espíritos, experiências não condizentes com as luzes de uma certa razão. Essas articulações não passaram despercebidas pelos principais teóricos da imagem fotográfica ao longo dos séculos XX e XXI, como Susan Sontag, Philippe Dubois, Roland Barthes e Boris Kossoy. Tendo em vista essas discussões, pretende-se, neste artigo, dialogar com a historiografia sobre as relações entre a fotografia, a morte e a vida. Essas reflexões são parte de uma pesquisa docente em andamento na Universidade Estadual de Maringá.