Descrição
This text has the intention to contribute to the discussion of national curriculum basis, focusing on the challenges and opportunities of the Common National Curriculum Basis of Basic Education for early childhood education from the proposal of Experience Fields. For this, it is organized into three parts, the first, from the Brazilian educational legislation, presents a set of guidance documents that support the educational politics in early childhood education and highlight the right of children to education. In the second time discusses the Common National Curriculum basis for early childhood education and its organization proposal from Experience Fields. In sequence concludes pointing the possibilities and challenges of experience fields in early childhood education.||O presente texto pretende contribuir com a discussão das políticas curriculares nacionais, focando nos desafios e possibilidades da Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica para a educação infantil a partir da proposta dos Campos de Experiência. Para tanto, está organizado em três partes, na primeira, a partir da legislação educacional brasileira, apresenta um conjunto de documentos orientadores que fundamentam a política educativa na educação infantil e sublinham o direito das crianças à educação infantil. No segundo momento discute a base Nacional Comum Curricular para a educação infantil e a sua proposta de organização a partir de Campos de Experiência. Na sequência, finaliza apontando as possibilidades e desafios dos Campos de Experiência na educação infantil.