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Communal erfahrung and metropolitan erlebenis: the prelude, by William Wordsworth, through the lens of Walter Benjamin||A experiência comunitária e a vivência da metrópole: o prelúdio, de William Wordsworth, à luz de Walter Benjamin
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Metadados
Descrição
In his autobiographical poem The Prelude, the English poet William Wordsworth strives to find in his memory the events that gave shape to his subjective life and to reassess his experiences through the lens of his present consciousness. In this essay, we intended to analyze the types of experience described by Wordsworth and the relationship they hold with the environment which gave them birth. With this purpose we employed Walter Benjamin’s concepts of ‘erfahrung’, ‘erlebnis’ and ‘shock’, and analyzed excerpts from The Prelude through these categories. We observed that experiences of erfahrung are found especially in Wordsworth’s childhood in the countryside, amidst his little rural community. Experiences of erlebnis take place in the narrative as backgrounds against which erfahrung experiences are shown more clearly, especially in the contrast between urban and rural life. Shocks, on the other hand, appear as moments impressed on the memory by their singularity and ineffability, and which haunt the poet still years later without ever fully disclosing their meaning. We concluded that in The Prelude, the countryside and the community are the locus of living erfahrung experiences while the city offers only erlebnis to the subject, although, for the poet, moments of shock can rescue from the erlebnis flashes of authentic experience.||Em seu poema autobiográfio, O Prelúdio, o poeta inglês William Wordsworth empenha-se em encontrar em sua memória os eventos que deram forma à sua vida subjetiva e reavaliar suas experiências passadas à luz de sua consciência presente. Com este trabalho, tivemos por objetivo analisar os tipos de experiências descritas por Wordsworth e a relação que mantém com o ambiente que as geraram. Para tanto, recorremos aos conceitos do filósofo Walter Benjamin de ‘experiência’, ‘vivência’ e ‘choque’ e analisamos excertos de O Prelúdio a partir dessas categorias. Constatamos que as experiências encontram-se especialmente na infância de Wordsworth no campo, em meio à sua pequena comunidade rural. Vivências têm lugar no relato como fundo contra o qual as experiências vivas mostram-se mais nítida, especialmente como contraste entre a vida urbana e a campestre. Choques, por outro lado, aparecem como momentos marcados na memória por sua singularidade e inefabilidade, que assombram o biógrafo ainda anos mais tarde, sem jamais desvelarem por completo seu significado. Concluímos que, em O Prelúdio, o campo e a comunidade é o locus da experiência viva, enquanto que a cidade oferece apenas vivências ao sujeito, embora, para o poeta, momentos de choque possam resgatar das vivências lampejos de experiência autêntica.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
de Aguiar, Angiuli Copetti
Data
6 de janeiro de 2020
Formato
Identificador
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/14162 | 10.17058/signo.v45i82.14162
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Signo
Fonte
Signo; v. 45 n. 82 (2020); 14-23 | 1982-2014
Assuntos
Experiência | Vivência | William Wordsworth | Walter Benjamin | Poesia | Erfahrung. Erlebnis. William Wordsworth. Walter Benjamin. Poetry
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion