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Comprehension in grammatical sentences at the level of specificity and schematicity in Alzheimer’s disease: an analysis psycholinguistics and cognitive||Compreensão de frases gramaticais com nível de especificidade e esquematicidade por pessoas com Alzheimer: uma análise psicolinguística e cognitiva.
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Metadados
Descrição
The present research aimed at identifying if there is any compromisse regarding the comprehension in grammatical sentences at the level of specificity, through the self-paced reading technique, produced by people suffering from Alzheimer. With the objective of reaching our goals and finding answers to our hypotheses, one experiment was carried out to analyse: the time of reaction while reading the sentence, the time of reaction for reading the comprehension questions and choosing the best
answer, and the score of right answers given by Young adults (YA) and healthy old (HO) taken as groups of control and the old with likely Alzheimer (OLA) as case group,
considering sentences: at the level of schematicity and specificity. 10 YA, 10 HO and 10 OLA took part in the experiments, totalling thirty participants. Results show that, when compared to the old without cognitive decline, people suffering from Alzheimer presente inferior performance in comprehending conventional imagery when it comes to the rate of right answers and the time of response. As the result of the experiment, in relation to
the level of specificity, people with Alzheimer need more time to read and give answers before schematic sentences, in which is also noticed the highest rate of wrong anwers.
The hypothesis that the comprehension of conventional imagery in gramatical sentences at the level of specificity, is affected since the early stages of the Alzheimer disease was confirmed. We believe that this is influenced by the progressive cognitive decline of the working memory, by the speed of processing, by the decision making and
also by the spacial and temporal orientation.||Esta pesquisa objetivou identificar se, na doença de Alzheimer, existe comprometimento na compreensão de frases gramaticais no nível de especificidade, por meio da técnica de leitura automonitorada. No intuito de atingir nossos objetivos e respondermos nossas hipóteses, empreendemos um experimento para analisar: o tempo de reação na leitura da frase, o tempo de reação para leitura da pergunta de compreensão e escolha da resposta, e o índice de acerto nas perguntas de compreensão por adultos jovens (AJ) e idosos saudáveis (IS) como grupos controle, e idosos com provável Alzheimer (IPAI/IPAM) como grupo caso, considerando frases no nível de especificidade e esquematicidade. Participaram da aplicação dos experimentos, 10 AJ, 10 IS e 10 IPAI/IPAM, totalizando uma amostra de 30 sujeitos. Os resultados apontam que a pessoa com Alzheimer apresenta desempenho inferior na compreensão da imagética convencional, em termos de índice de acertos e de tempo de resposta, quando comparados com idosos sem declínio cognitivo. Como resultado do experimento, com relação ao nível de Especificidade, as pessoas com Alzheimer demandam maior tempo na leitura e em dar respostas em frases de esquematicidade, nas quais também se observa maior índice de erro nas respostas. Confirmou-se então a hipótese de que a compreensão da imagética convencional em frases gramaticais no nível de especificidade, estão afetadas desde os estágios iniciais da doença de Alzheimer, e acreditamos que seja influenciada pelo declínio cognitivo progressivo da memória de trabalho, da velocidade de processamento, da tomada de decisão e da orientação temporal e espacial.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Moraes, Berla Moreira de | Leite, Jan Edson Rodrigues
Data
17 de outubro de 2016
Formato
Identificador
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7217 | 10.17058/signo.v41i71.7217
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Signo
Fonte
Signo; v. 41 n. 71 (2016); 164-175 | 1982-2014
Assuntos
Language Comprehension. Level of Specificity. Alzheimer Disease. | Compreensão da Linguagem. Nível de especificidade. Doença de Alzheimer.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion