Descrição
This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.||El objetivo de este artículo es presentar los resultados del estado de arte de la tríada contenido-forma-destinario del planeamiento de la educación física escolar. Metodológicamente fueron revisadas 27 publicaciones en el portal de periódicos de la CAPES y en SciELO. Los resultados evidenciaran el abordaje de diversos contenidos, destacando la aptitud física, promoción de la salud, deportes y cultura corporal. Sobre la forma, observamos los principios de la periodización del entrenamiento, de la centralidad del movimiento, del planeamiento participativo, además de los métodos de las propias redes de enseñanza. Acerca de la formación, percibimos como finalmente el desenvolvimiento de la calidad de vida, de las competencias ligadas a los aprendizajes flexibles, de sujetos críticos y autónomo y inclusión de alumnos con deficiencia. Concluimos que el planeamiento es esencial en la toma de conciencia de las acciones de los docentes capaces de promover la apropiación del conocimiento de la educación física.||O objetivo deste artigo é apresentar os resultados do estado da arte da tríade conteúdo-forma-destinatário do planejamento na Educação Física escolar, sendo extrato de uma tese de doutoramento. Metodologicamente, foram examinadas 27 publicações no Portal de Periódicos da CAPES e na SciELO. Os resultados evidenciaram a abordagem de diversos conteúdos, destacando a aptidão física, promoção da saúde, esportes e cultura corporal. Sobre a forma, observamos princípios da periodização do treinamento, da centralidade do movimento, do planejamento participativo, além de métodos das próprias redes de ensino. Acerca da formação humana, percebemos como finalidades o desenvolvimento da qualidade de vida, de atletas de rendimento, de habilidades e competências ligadas às aprendizagens flexíveis, de sujeitos críticos e autônomos de modo integral e inclusão de alunos com deficiência. Concluímos que o planejamento é essencial a tomada de consciência das ações e operações docentes capazes de promover a apropriação do conhecimento na Educação Física escolar.