Descrição
This work aims to present reading strategies for imagetic text in the classroom, using the work Cena de Rua, by Angela Lago. We start from the assumption that the image is a sign and, as such, is the presentation of a reality, which can give rise to countless interpretations. The work addresses reading comprehension in visual narratives and its methodological path is an experimental method of image analysis in the work Cena de Rua, based on basic authors, assumptions of the Grammar of Visual Design (GDV), proposed by Kress and Van Leeuwen (2006) and related studies, such as those developed by Manguel (2001), which addresses the concept of narrative image; Bértolo (2014), who talks about reading levels and Adler and Doren (2010), who propose views on reading layers. We aim to contribute to the field of teaching and research with a focus on visual narratives, so that readers reach deeper layers of reading comprehension.||Este trabalho objetiva apresentar estratégias de leitura para o texto imagético em sala de aula, utilizando a obra Cena de Rua, de Angela Lago. Partimos do pressuposto de que a imagem é um signo e, como tal, é a apresentação de uma realidade, que pode suscitar inúmeras interpretações. O trabalho aborda a compreensão leitora em narrativas visuais e tem como percurso metodológico um método experimental de análise de imagens na obra Cena de Rua, a partir de autores bases, de pressupostos da Gramática do Design Visual (GDV), proposta por Kress e Van Leeuwen (2006) e de estudos afins, como os desenvolvidos por Manguel (2001), que aborda o conceito de imagem narrativa; Bértolo (2014), que fala acerca dos níveis de leitura e Adler e Doren (2010), que propõem visões sobre as camadas de leitura. Visamos contribuir com o campo de ensino e de pesquisa com foco em narrativas visuais, de modo que os leitores alcancem camadas mais profundas da compreensão leitora.