Descrição
Departing from the specific case of Matsigenka people in the montaña of southeastern Peru, this paper challenges some of the assumptions associated with predominant conceptions of Amazonian perspectivism. Examining different cultural registers such as birth rituals and mythology, Matsigenka peoples' notions about being, soul and self are discussed in relation to the importance that often is ascribed to physical shape for conceptualizing the world. In contrast to this stress on the corporeal, it is argued that Matsigenka people consider the non-corporeal cognisant self to determine outlook and identity. In accordance, corporeal transformation is seen as a result of the Self's convivial aspirations rather than an outcome of an Other's predatory intentions. || Partindo do caso específico dos Matsigenka que habitam as selvas montanhosas do sudeste do Peru, este artigo questiona algumas das suposições associadas à concepção predominante sobre o perspectivismo amazônico. Por meio da análise de diversos registros culturais, como rituais de nascimento e narrativas míticas, noções dos Matsigenka sobre o ser, a alma e o eu são aqui discutidas e confrontadas com a importância freqüentemente atribuída à forma física na conceituação do mundo. Contrastando com a ênfase dada ao corpóreo, defendo que, segundo gente matsigenka, é o eu ciente e não corpóreo o que determina a perspectiva e a identidade. Em sintonia com isso, a transformação corporal é vista como conseqüência do desejo de sociabilidade do Eu, e não das intenções predatórias do Outro.