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Correspondência biográfica e estudo comparativo entre as obras de Antonin Artaud e Edvard Munch||Analysis of the influence of Antonin Artaud (especially by Edvard Munch) and the impact of these artistic influences in setting up his style: Biographical correspondence and intertextuality: Artaud – Munch
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Metadados
Descrição
Edvard Munch (Løten, 1863 - E Kelly, 1944), Antonin Artaud (Marseille 1896 - Paris 1948): two artists affected by physical and mental health issues. A relationship is established between them: each one, in a special way, invites the viewer to revise his/her understanding of death, melancholy and forces of nature. Sometimes this relationship is conveyed in the personal writings of Artaud, as well as in the similarities between his artworks and Munch’s ones, revealing the influence of this one upen the later. Later, Artaud’s interest in painting will become more clear. Artaud himself, besides being a poet, a playwright and an actor, will demonstrate, in his writings, an appreciation for the art of El Greco, Bosch, Lucas de Leyde, Bruegel and Goya. Our comparative study aims to analyze the process of intertextuality accompanying the work of Artaud throughout his life, which starts in his youth, when he observes and translates other media into his own art. This paper studies the biographical and artistic equivalence between both artists. Our work presents contributions to literary criticism of Antonin Artaud. Despite the existence of other studies relating Artaud’s proximity to painting, and Edward Munch’s ones, our view is an original approach, which has not been yet explored.||DOI: 10.12957/revmar.2016.20878Edvard Munch (Løten, 1863 — Ekely, 1944), Antonin Artaud (Marseille 1896 – Paris 1948): dois artistas afetados por saúdes frágeis e por crises nervosas. Uma relação se estabelece entre eles: cada um, de maneira particular, convida o espectador a rever sua compreensão da morte, da melancolia e das forças da natureza. Por vezes, esta relação se expressa nos escritos pessoais de Artaud, assim como nas similaridades entre suas obras gráficas e as de Munch, revelando a influência que sobre sua prática exercera o pintor norueguês. Posteriormente, a aproximação de Artaud à pintura tornar-se-á evidente. Ele mesmo, além de poeta, dramaturgo e ator, demonstrará, em seus escritos, apreciação também pela arte de El Greco, Bosch, Lucas de Leyde, Bruegel e Goya. Nosso estudo comparativo visa analisar o processo de intertextualidade que acompanha a obra de Artaud ao longo de sua vida, e que se inicia precocemente, quando este observa e traduz noutros meios de linguagem visual, as referências de outros artistas. Observaremos como se dá uma equivalência biográfica e artística entre estes homens. Nosso trabalho visa apresentar contribuições para a fortuna crítica da obra de Antonin Artaud, pois, apesar de já terem ocorrido outros estudos com relação à sua proximidade com as artes plásticas, especificamente com Edward Munch, ainda não existe um estudo de longo fôlego. Résumé: Edvard Munch (Løten, 1863 — Ekely, 1944), Antonin Artaud (Marseille 1896–Paris 1948): deux artistes bouleversés par des conditions de santé fragile et par des crises nerveuses. Une relation s’instaure entre eux. Chacun, de manière particulière, invite le spectateur à réviser son rapport avec la mort, la mélancolie et les forces de la nature. Tantôt cette relation s’exprime dans les écrits personnels d’Artaud ; tantôt elle apparaît dans le rapprochement que nous pouvons faire entre les oeuvres graphiques d’Artaud, qui mettent en exergue l’influence qui a exercé le peintre norvégien dans sa démarche artistique. Plus tard, l’approximation d’Artaud à la peinture devient plus évidente. Lui-même, non seulement poète et homme de théâtre, est aussi dessinateur et, comme témoigne nombre de ses documents écrits, porte une grande appréciation par l’art d’El Greco, Bosch, Lucas de Leyde, Bruegel et Goya. Cette étude comparative vise analyser le processus d’intertextualité qui accompagne Artaud tout au long de sa vie et qui commence précocement, quand il observe et traduit les références recueillies d’après d’autres artistes. Avec ceux-ci, il est possible de tracer une correspondance, non seulement artistique, mais aussi biographique avec Artaud. Ce projet présente des contributions pour la critique littéraire d'Antonin Artaud. Même si d'autres études ont fait le rapport entre son œuvre et la peinture, et celle d’Edward Munch, il y n’existe aucune étude plus détaillé autour du sujet.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Ting, Caroline Pires
Data
31 de janeiro de 2016
Formato
Identificador
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/20878 | 10.12957/revmar.2016.20878
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Revista Maracanan; v. 12 n. 14 (2016): História e Cultura Visual: múltiplas narrativas da experiência histórica; 322 - 337 | 2359-0092 | 1807-989X
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos pares