Descrição
This text aims to discuss the process of mashup creation glimpsing the pedagogical-musical aspects imbricated in this musical practice. To do so, it is part of the experience of a producer musician and the work of Tobias (2013, 2015), who report the work with remix practices in music classes in elementary schools. The data about the musician comes from a doctoral research that investigated the learning that emerge from the practices of producing and sharing music in the digital / participatory culture, having as an empirical field the experience of three musical producers. Thus, this text is configured as a research cut, plus the unfolding of the same with experiences developed in the classroom in an undergraduate music course.
KEYWORDS
Musical creation; mashup; sound editing and pedagogical aspects.
||Este texto tem como objetivo discutir o processo de criação de mashup vislumbrando os aspectos pedagógico-musicais imbricados nessa prática musical. Para tanto, parte da experiência de um músico produtor e dos trabalhos de Tobias (2013; 2015), que relatam o trabalho com práticas de remix em aulas de música em escolas de educação básica. Os dados sobre o músico são provenientes de uma pesquisa de doutorado que investigou as aprendizagens que emergem das práticas de produzir e compartilhar música na cultura digital/participativa, tendo como campo empírico a experiência de três produtores musicais. Assim, esse texto se configura como um recorte da pesquisa, acrescido dos desdobramentos da mesma com experiências desenvolvidas em sala de aula em um curso de graduação em música